Alcatel en Texas Instruments: DMT- gebaseerde VDSL in 2000

Datum nieuwsfeit: 20-10-1999
Alcatel

Persberichten

Alcatel en Texas Instruments plaveiden de weg voor, op DMT- gebaseerde VDSL in 2000

Parijs, 20 oktober 1999 - In antwoord op de snel toenemende vraag naar bandbreedte door de consument hebben Alcatel en Texas Instruments (TI) vandaag hun plannen aangekondigd samen te werken aan interoperabel DMT (discrete multi-tone) very-high speed digital subscriber line (VDSL) oplossingen voor de breedband markt. Dit initiatief maakt gebruik van de gezamenlijk opgebouwde ervaring van beide bedrijven in DSL technologie. Alcatel en TI positioneren zich hiermee als de drivers bij het realiseren van geaggregeerde snelheden (de som van up- en downstream) tot 60 Mbits/s bij het transport van voice, data, video en multimedia. Deze snelheden maken een variëteit aan applicaties en diensten mogelijk zoals video-on-demand en toegang tot Internet met zeer hoge snelheid.

De demonstratie van werkende VDSL oplossingen van zowel Alcatel als TI is een bevestiging van de wens om breedband technologie te leveren voor het access netwerk en een bevestiging van de steun voor de DMT lijn-code. Op Telecom 99 in Geneve demonstreerde Alcatel het VDSL systeem en kondigde het bedrijf de beschikbaarheid van systemen voor field trials bij operators aan. Texas Instruments nam ook deel aan de conferentie en demonstreerde een nieuwe op geïntegreerde digital signal processing gebaseerde VDSL chipset.

"De overeenkomst tussen Alcatel en TI, de twee belangrijkste spelers in DSL technologie illustreert het commitment om van VDSL een succes te maken"; zegt Paul Spruyt, VDSL manager bij Alcatel. "We zijn ervan overtuigd dat de interoperability van VDSL systemen vanaf het begin van het grootste belang is voor de commerciële uitrol. Daarnaast zal de interoperabiliteit met ADSL de huidige investeringen in ADSL veilig stellen."

"Dit initiatief van Alcatel en TI zal de inzetbaarheid van VDSL versnellen, waarmee tegemoet gekomen kan worden aan de vraag naar verbeterde bandbreedte over bestaande telefoonlijnen"; zegt Jacky Chow, General Manager van TI's VDSL groep. Met het bundelen van de krachten en de enorme ervaring op het gebied van de technologie die we gezamenlijk bezitten is het ons doel om high-speed digitale breedband transmissie naar huis en bedrijf mogelijk te maken.

De interoperability van modem en chipsets is de essentie van de samenwerking tussen Alcatel en TI. Alcatel en TI spelen een belangrijke rol in de interoperability testen van asymmetrisch DSL, dit wordt nu uitgebreid naar VDSL. Hiermee wordt zeker gesteld dat VDSL oplossingen van beide partijen vanaf het begin interoperabel zijn. In eerste instantie zal het test team bestaan uit Alcatel en TI engineers maar ook engineers van andere bedrijven zullen worden uitgenodigd om aan dit op DMT gebaseerde VDSL initiatief deel te nemen. Het team zal het ADSL model van testen volgen.

Alcatel en TI plannen een interoperability van VDSL met ADSL platformen die aan de standaarden voldoen. Dit maakt het operators mogelijk één multi-service DSL platform te installeren in het access netwerk bij een DSLAM (Digital subscriber line access multiplexer) en bij een digital loop carrier (DLC) of optische network unit (ONU). Dit betekent dat de ADSL diensten aan bestaande ADSL gebruikers kunnen worden verzorgd met VDSL apparatuur aan de operator kant. Operators kunnen dan simpel VDSL diensten gaan leveren aan gebruikers wanneer er aan gebruikers kant VDSL apparatuur is geïnstalleerd.

VDSL kan zowel symetrische als asymmetrische data snelheden leveren. Asymmetrisch kan VDSL een downstream snelheid tot 52 Mbit/s leveren wat de "last mile bottleneck" voor de consument oplost en wat tegelijkertijd digitale TV uitzending, video on demand, high quality video conferencing en een zeer hoge snelheid internet toegang en POTS (plain old telephony) toelaat. Allemaal over één enkele traditionele bestaande koperen twisted pair lijn. Aan zakelijke gebruikers symmetrische diensten met snelheden tot 26 Mbit/s worden aangeboden. Dit maakt de hoge kosten van T1 en T3 apparatuur overbodig. De snelheden kunnen variëren afhankelijk van de conditie van de lijn van 26 Mbit/s over 1.000 feet en 6.5 Mbit/s over ongeveer 5.000 feet.

Over Alcatel Alcatel bouwt de volgende generatie netwerken en biedt daarmee geïntegreerde end-to-end voice en data oplossingen aan gevestigde en nieuwe operators en bedrijven en consumenten. Met 120.000 medewerkers en een omzet van EURO 21.3 miljard (46 miljard gulden) is Alcatel actief in meer dan 130 landen. De Nederlandse vestiging van Alcatel in Rijswijk biedt werk aan ongeveer 800 medewerkers.

About Texas Instruments The worldwide leader and pioneer in digital signal processing solutions since 1982, Texas Instruments provides innovative DSP and mixed signal/analog technologies to more than 30,000 customers in the computer, wireless communications, networking, Internet, consumer, digital motor control and mass storage markets worldwide. To help customers get to market faster, TI offers easy-to-use development tools and extensive software and hardware support, further complemented by close to 300 third-party DSP solutions providers. Texas Instruments is traded on the New York Stock Exchange under the symbol TXN. More information is located on the World Wide Web at www.ti.com

Voor meer informatie: Alcatel Nederland, tel. 070 - 3079632 of (alcatel.pr@alcatel.nl)