Eerste securitisatie van hypotheken SNS Bank

Datum nieuwsfeit: 20-10-1999
Den Bosch, 20 oktober 1999

EERSTE SECURITISATIE VAN HYPOTHEKEN SNS BANK

SNS bank, onderdeel van SNS Reaal Groep, gaat via Holland Euro-Denominated Mortgage Backed Series B.V. ("HERMES 1") over tot de uitgifte van circa € 440 miljoen aan Mortgage Backed Notes. Securitisatie van woninghypotheken past in het beleid van de SNS bank om de fundingbasis in Europa zo breed mogelijk op te zetten.

De Notes zullen in vijf verschillende series worden uitgegeven met verwachte looptijden variërend van 2,7 tot 9,0 jaar. De Notes, met uitzondering van de A2 tranche, hebben een variabele rente. De plaatsing zal zijn gericht op de totale Europese beleggersmarkt.

De drie A tranches hebben de hoogste rating (Aaa/AAA) van Moody's en Fitch IBCA ontvangen. De B tranche heeft van de agencies respectievelijk een A2 en een A rating ontvangen en de C tranche een Baa2 en BBB rating. De B en C tranche zijn onderhands geplaatst. Voor de A tranches zal een notering te Amsterdam worden aangevraagd. Voor de plaatsing is een syndicaat samengesteld, onder leiding van Warburg Dillon Read. De definitieve condities zullen begin volgende week worden vastgesteld.

De looptijden van de Notes worden bepaald door het (vervroegde) aflossingsgedrag binnen het overgedragen deel van de hypotheekportefeuille. De looptijden kunnen daardoor in meerdere of mindere mate afwijken van de verwachte looptijd, hetgeen gebruikelijk is bij een dergelijke uitgifte. De Notes zijn volledig gedekt door een geselecteerd deel van de portefeuille van woninghypotheken van SNS bank. Deze hypotheken zijn daarvoor overgedragen aan HERMES 1. SNS bank blijft als Administrator verbonden aan de portefeuille.

Door haar focus op de binnenlandse retailmarkt heeft SNS bank in de afgelopen periode haar positie op het gebied van hypotheekverstrekking weten te versterken. Succesvolle productvernieuwing in combinatie met een aanzienlijke toename van de vraag heeft dit jaar een impuls gegeven aan het volume.

Voor nadere informatie:
SNS Reaal Groep N.V.