Vervangend werk voor overtolligen Atag Ulft

Vervangend werk voor overtolligen Atag - Ulft

Principe-akkoord Atag Group
ANDER WERK VOOR OVERTOLLIG PERSONEEL

De vakbonden hebben vanmiddag met de Atag Group in Ulft in principe overeenstemming bereikt over de sociale gevolgen van reorganisatie. Kern van de overeenkomst is, dat overtollig vast personeel een gelijkwaardige vervangende functie en eenzelfde rechtspositie krijgt aangeboden. Het salaris blijft in guldens gelijk.

Atag, producent van keukenapparatuur en verwarming, wil vooral op de keukengroep bezuinigen en 175 van de duizend arbeidsplaatsen in Nederland schrappen. Over het eerste halfjaar maakte het bedrijf twaalf miljoen verlies. De vooruitzichten voor de rest van het jaar zijn somber. Op 26 oktober wordt het principeakkoord aan de leden voorgelegd.

Vijftigplussers die binnen het bedrijf worden herplaatst krijgen de waardevastheid van hun oude inkomen gewaarborgd. Een zeer beperkt aantal vaste medewerkers krijgt buiten het bedrijf een nieuwe baan, de eerste zes maanden bij het uitzendbureau ASV. Een eventueel lager salaris bij een toekomstige werkgever wordt, afhankelijk van leeftijd en dienstjaren, gedurende 12 tot 30 maanden aangevuld tot 90% van het oude salaris. Ingeleend personeel van detacheringsbureau's, dat terug moet vallen op de eigen werkgever, kan samen met andere belanghebbenden voorrang krijgen bij toekomstige vacatures bij Atag.

Voor toelichting en commentaar:
J. Verhoeven, bestuurder (06-51257795,prive 0313-413810, werk 0570-512000)

20 okt 99 15:32