Het Daihatsu 'Kopen' Concept

Vertaling pers info Tokyo Motor Show 1999
Tokyo, 20 oktober 1999

Daihatsu 'Kopen' Concept

De auto als hulpmiddel ontwikkelt zich steeds meer naar rationeel belangrijke waarden. Met name zaken als veiligheid, milieu en het zo goed mogelijk omgaan met de natuurlijke energiebronnen staan centraal. Het blijft echter een feit dat mensen over de hele wereld de auto willen bezitten voor hun vrijheid en het plezier dat de auto hen geeft. Hierbij belasten compacte auto's het milieu minder. Daarom is het een uitdaging voor autofabrikanten van compacte auto's om betere sportieve modellen te maken. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van de 'Kopen', een lichtgewicht, twee-zits sportwagen met de afmetingen en motor van een lichte compacte auto. Zolang de auto de bestuurder het gewenste sportieve gevoel verschaft zullen de beperkte afmetingen en het lichte gewicht het plezier en de opwinding die de auto biedt alleen maar vergroten. Design
Het 'cabin-forward' design van de Kopen is de sleutel voor zijn frisse, elegante 2-zitter silhouet. Het elektrisch bediende hard-top dak, maakt de auto geschikt voor elk klimaat. Droog en warm in de winter en lekker luchtig als cabrio in de zomer. Zowel open als dicht komt het design van de 'Kopen' goed uit.

Afmetingen
De Kopen heeft een lengte van 3395mm, een breedte van 1475mm en een hoogte van 1240mm. De korte wielbasis van 2180mm is het resultaat van design met focus op perfecte handelbaarheid. De compacte motor zit voorin en is dwars geplaatst. De bestuurder zit precies in het midden van de wielbasis, om zo 'het één worden met de auto' zoveel mogelijk te benaderen.
(Technische) gegevens
De motor is een 4 cilinder 660cc twin-cam 16 kleppen turbo motor met een interkoeler. De 'Kopen' is verder uitgerust met een 4-traps automaat. Dit in combinatie met een sportieve afstemming van de overbrengingsverhoudingen kan de bestuurder ten alle tijden met twee handen aan het stuur blijven. De wielophanging bestaat uit een dubbele wish-bones rondom. Alle wielen hebben 14 inch schijfremmen, 15 inch aluminium wielen voorzien van laag profielbanden. In één zin; de Kopen is volledig toegerust voor zijn sportieve rol.

Gegevens 'KOPEN'

Lengte: 3.395 mm
Breedte: 1.475 mm
Hoogte: 1.240 mm
Wielbasis: 2.180 mm
Gewicht: 760 kg
Aantal zitposities: 2
Minimum draaicirkel: 9m
Brandstofverbruik: 5,5l/100km (17,9 km/l)
Motor: Twincam 4 cilinder 16 kleppen
Motorinhoud: 660cc
Maximum vermogen: 47kW/6.000tpm (64pk/6000tpm)
Maximum koppel: 107Nm/3.200tpm
Aandrijving: Voorwielen
Transmissie: automaat, 4 versnellingen
Wielophanging voor: dubbele 'Wishbone'
Wielophanging achter: dubbele 'Wishbone'
Remmen voor: geventileerde schijven
Remmen achter: schijven
Bandenmaat: 165/55R15

Wilt u nadere informatie aanvragen ? Vul dan het formulier in of bezoek onze dealers !

Daihatsu Holland B.V.
Witboom 2