Overhandiging APK-keuring voor vastgoed aan Remkes

VBO

OPHEFFING EMBARGO: APK VOOR VASTGOED

HET VOLGENDE BERICHT IS HEDENMIDDAG ONDER EMBARGO VERSCHENEN; HET

EMBARGO IS MET ONMIDDELIJKE INGANG OPGEHEVEN.

PRIMEUR VOOR WONINGKOPER: DE APK-KEURING VOOR VASTGOED!

Op 21 oktober a.s. om 14.30 uur wordt in perscentrum de Nieuwspoort te Den Haag het eerste APK-woningkeuringsrapport overhandigd aan staatssecretaris J.W. Remkes van VROM door Joël E. van der Reijd, voorzitter van de Vereniging Bemiddeling Onroerend Goed VBO, branche-organisatie voor vastgoed-adviseurs en makelaars. Ook enkele Kamerleden, alsmede directeur K.J.R. Schiffer van de Nationale Hypotheek Garantie zijn hierbij aanwezig.

Betere informatie voor de woonconsument
De bedoeling van de APK-keuring voor vastgoed is om consumenten helder te informeren over bouwkundige gebreken, achterstallig onderhoud, methoden van herstel en de kosten die hiermede gepaard gaan bij bestaande woningen. Deze keuring maakt voortaan bij de VBO-vastgoedadviseurs in principe deel uit van de standaardprocedure.
De rapporten worden opgesteld volgens het model van de stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (Nationale Hypotheek Garantie) zodat deze óók gebruikt kunnen worden wanneer de consument de kosten van achterstallig onderhoud wil (mee-)financieren onder NHG. De inhoud van de rapporten wordt op een inzichtelijke en consument-vriendelijke wijze gepresenteerd.
De bouwkundige keuringen worden uitgevoerd door een landelijk netwerk van gekwalificeerde inspecteurs.

Betere informatie voor financiers
De APK woningkeuring is er niet alleen voor de woonconsument. Ook banken, verzekeraars (in het kader van financiering) en vastgoedbeheerders (b.v. in het kader van onderhoudsplanning) zijn gebaat bij een uitgebreide en objectieve bouwkundige beoordeling van het pand.

.Geen onplezierige verrassingen voor de consument. aldus VBO-voorzitter Van der Reijd
.De makelaar/vastgoedadviseur geeft - naast een aantal andere zaken - in eerste instantie advies over de prijs van het huis en - in beperkte mate en in ieder geval slechts globaal - over de bouwkundige staat. Dit leidde in het verleden soms tot voor de koper onverwacht (achterstallig) onderhoud, verborgen gebreken die vaak niet door een .garantieverzekering. werden gedekt. Door de APK-woningkeuring krijgt de koper zo een objectief inzicht in de bouwkundige staat van het door hem te kopen huis en komt niet voor onplezierige verrassingen te staan. Een goede zaak voor de consument., aldus VBO-voorzitter J.E. van der Reijd.

.Aankoopkeuring in het belang van de woonconsument. aldus .vereniging eigen huis.
.Het is een goede zaak dat makelaars en vastgoedadviseurs zich realiseren dat het voor de woonconsument van belang is om, vóór de aankoop, inzicht te hebben in de kosten van herstel en onderhoud op de korte en de lange termijn. Dit voorkomt dat men het gevoel heeft een kat in de zak te hebben gekocht., aldus Mr. F.A.P.M. van Loon, directeur van de .vereniging eigen huis..

.APK woningkeuring voorkomt onnodige teleurstelling. aldus Nationale Hypotheek Garantie
.De APK-woningkeuring voorkomt een onnodige teleurstelling en draagt bij aan de beoordeling van de financiering., aldus NHG-directeur K.J.R. Schiffer. .Bovendien heb ik nooit begrepen waarom men wél een auto, maar n¡et een huis laat keuren, terwijl de kosten bij een woningaankoop vele malen groter zijn en het daarbij gaat om een eerste levensbehoefte. Binnenkort komt een heel nieuw contingent woningen op de markt. Denk hierbij aan de eengezinswoningen uit de jaren .60 en .70. Als de bezitters daarvan gaan verkopen is het van belang dat de koper inzicht heeft in de bouwkundige staat van deze panden, die inmiddels toch ook weer 30 jaar oud zijn, met alle onderhoudstechnische gevolgen van dien. Des te meer reden om juist nú met zo.n product te komen..

Noot voor redacties