Nederlandse overnames nemen fors in waarde toe

KPMG

21-10-1999
Nederlandse overnames nemen fors in waarde toe

Nederlandse bedrijven hebben in het derde kwartaal van dit jaar opnieuw fors geïnvesteerd in buitenlandse bedrijven. Hoewel het aantal overnames afnam van 88 in het 3e kwartaal van 1998 tot 78 dit jaar, steeg de waarde van de transacties explosief: van 8,3 miljard dollar vorig jaar tot ruim 24 miljard dollar dit jaar. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG Corporate Finance naar grensoverschrijdende fusies en overnames. Wereldwijd steeg de waarde van de transacties tot een recordhoogte: van 141 miljard dollar in het derde kwartaal van 1998 tot 222 miljard dollar in het derde kwartaal van dit jaar. Het totaal aantal transacties nam af: van 1.336 vorig jaar tot 1.166 dit jaar. Volgens drs J. de Rooy, directeur KPMG Corporate Finance, bewijzen de cijfers dat de transacties qua waarde nog steeds groter worden. De Rooy: "Ondernemingen worden in toenemende mate voor een keuze gesteld: meegroeien of zelf overgenomen worden. Het adagium blijft: koop of fuseer, anders wordt je eerder vroeger dan later overgenomen".

Wereldwijd werden gedurende de eerste negen maanden van 1999 3.851 ondernemingen overgenomen met een totale waarde van 608 miljard dollar. Dit betekent dat de wereldwijde fusie- en overname-activiteiten dit jaar al tot hogere uitgaven hebben geleid dan heel 1998, toen voor een recordbedrag van 544 miljard dollar over de grens geïnvesteerd werd. Het aantal overnames door Nederlandse bedrijven in het buitenland steeg in de eerste negen maanden van dit jaar tot 274 transacties, 14 meer dan vorig jaar. Nederlandse bedrijven investeren nog altijd het meeste geld in Amerika. Van de in totaal 37 miljard dollar werd in de eerste negen maanden voor een bedrag van ruim 26 miljard dollar in de Verenigde Staten geïnvesteerd. Dit is inclusief de overname van Transamerica Corp door Aegon voor een bedrag van 9,7 miljard dollar. Gemeten naar het aantal overnames zijn België, Groot-Brittannië, Duitsland en Spanje in de ogen van ondernemend Nederland de meest aantrekkelijke acquisitie-landen. Volgens De Rooy blijft een twee sporen-beleid door acquirerende bedrijven nog steeds actueel. De Rooy: "Dit beleid is enerzijds gericht op het ontwikkelen van nieuwe thuismarkten - met name intercontinentaal - en anderzijds op het zogenaamde kralenrijgen in de Europese thuismarkt".

Nederlandse ondernemingen investeerden het afgelopen kwartaal vooral in de financiële sector (Aegon-Transamerica Corp.), de foodsector (Koninklijke Numico - General Nutricion) en de IT-sector. In deze sector valt met name het grote aantal transacties op. De bouwsector, een sector die steeds meer gekenmerkt wordt door wereldwijde schaalvergroting, kwam bij Nederlandse investeerders in het derde kwartaal nauwelijks onder de aandacht. Dit is volgens De Rooy opvallend omdat in 1998 bouwondernemingen als BAM Groep, Boskalis Westminster, Arcadis en Volker Stevin nog actief waren door overnames van respectievelijk Interbuild SA, M/R Juslenius, Grebner GmbH en FC Trapp AG (25% participatie).

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039