Opel toont Zafira Concept Car volgend jaar in Detroit

PERSBERICHT:

- Vierwielaandrijving

- GDI-motor

Tijdens een 'Global Press Conference' die onlangs gelijktijdig in Detroit en Russelsheim plaatsvond, en waarbij virtual reality, satelliet-verbindingen en 3-D technieken een vooraanstaande rol speelden, heeft General Motors negen uiterst opvallende studiemodellen getoond. Waaronder een concept versie van de Zafira, de CVC. 'General Motors heeft het breedste modellenpallet ter wereld, en daardoor ook de grootste variëteit aan klanten. Dat legt ons de verplichting op voortdurend te zoeken naar vernieuwingen, innovatieve technieken, nieuwe modellen, nieuwe mogelijkheden en nieuwe uitdagingen,' verklaart Wayne Cherry, Vice President General Motors Design en Portfolio Development. 'General Motors heeft voor haar merken een eigen merkidentiteit en merkuitstraling vastgesteld in plaats van een uniforme huisstijl,' voegt Hans Seer daaraan toe, Hoofd van Opel's Design afdeling.

Met de ondergesneeuwde Detroit Motorshow nog vers in het geheugen ontwierpen de ingenieurs van Opel een winterversie van de Opel Zafira, en gingen daarbij nogal ver. Dit concept, CVC gedoopt (Compact Van Concept), beschikt over continue vierwielaandrijving, terwijl door de 18 inch wielen de bodemvrijheid met 30 mm is toegenomen.

Op het dak is een skibox geïntegreerd in het koetswerk. Deze is toegankelijk vanuit het interieur, terwijl het dak tevens is voorzien van panoramische ruiten. Wegrijden van de piste na een snelle afdaling en met een kop warme chocolade in de hand is geen probleem. De houders voor de kopjes zijn verwarmd. De middelste bank uit de serie Zafira is vervangen door twee afzonderlijke zetels, die naar voren en achteren te verschuiven zijn. Ze kunnen ook nog eens in de vloer worden weggeklapt.

Onder de motorkap huist een prototype ECOTEC motor met directe benzine inspuiting. De eerste GDI van Opel. Deze 2.2 liter levert 150 PK /110kW. Deze motorkap maakt overigens deel uit van een opvallende frontpartij, die sterke overeenkomsten vertoond met de in Frankfurt gelanceerde Opel G90.

De Opel CVC zal zijn opwachting voor het publiek maken in januari 2000 in Detroit.