IASP sluit 40.000 kleine bedrijven aan op Internet

Datum nieuwsfeit: 22-10-1999

International Association of Science Parks gaat samen met Intel 40.000 kleine bedrijven op Internet aansluiten

Nieuwegein, 22 oktober 1999 - De International Association of Science Parks (IASP) en Intel gaan een brede samenwerking aan om kleine en middelgrote bedrijven te laten profiteren van de kansen die Internet biedt. De samenwerking voorziet in eerste instantie in een pilot-programma, dat door IASP en Intel zal worden opgezet in zes landen. Dit programma, dat in maart 2000 zal starten, bestaat uit door Intel gesponsorde 'laboratoria voor de Internet-economie', workshops en trainingssessies, met de mogelijkheid voor aanvullende financiering van innovatieve projecten. Na het pilot-programma zal de alliantie verder worden uitgebreid, teneinde de 40.000 bedrijven in Europese wetenschapsparken en 20.000 Intel-resellers te bereiken.

De samenwerking tussen IASP en Intel is geïnitieerd door Patrick Gelsinger, vice-president en algemeen manager van Intels Desktop Products Group. Het doel van de samenwerking is om het concurrentievermogen van kleine en middelgrote bedrijven in de opkomende Internet-economie te verbeteren en om hun positie als de ruggengraat van de Europese economie te versterken. Gelsinger: "Wij beschouwen de wetenschapsparken als de belangrijkste zakelijke vernieuwers in Europa. Samen met de International Association of Science Parks creëren we nu de infrastructuur, die deze nieuwe bedrijven in staat stelt deel te nemen aan de Internet-economie."

Intel en IASP vestigen de eerste laboratoria voor de Internet-economie in Engeland, Estland, Duitsland, Spanje, Zweden en Turkije. Afhankelijk van de resultaten die gedurende deze pilot-fase worden geboekt, zal de samenwerking in de loop van het jaar 2000 worden uitgebreid naar meer wetenschapsparken in Europa en de rest van de wereld.

Volgens marktonderzoeker Forrester Research zal de wereldwijde omvang van elektronische handelstransacties (e-commerce) in 2003 ongeveer 3000 miljard dollar bedragen. Hier liggen derhalve belangrijke zakelijke kansen voor kleine en middelgrote Europese bedrijven. Ondanks de bevindingen van marktonderzoeker Datamonitor, dat 30 procent van de Europese kleine en middelgrote bedrijven verbonden is met Internet, neemt Europa slechts zes procent van de wereldwijde omzet in e-commerce voor haar rekening. Toch realiseren kleine en middelgrote bedrijven gemiddeld genomen 60 procent van het Europese bruto nationaal product en vormen een belangrijke bron voor werkgelegenheid. De Europese wetenschapsparken spelen een kritische rol als aandrijver van zakelijke innovatie.

De samenwerking sluit aan bij de doelstellingen van IASP. "Onze missie is het stimuleren van de groei, de effectiviteit en het wereldwijd kunnen opereren van kleine en middelgrote bedrijven en deze te laten profiteren van de Internet-revolutie," zegt Luis Sanchez, General Director van de International Association of Science Parks. "Intel brengt strategische en technische expertise in, en is het ideale bedrijf om een wereldwijde infrastructuur te realiseren die onze missie ondersteunt."

Deze samenwerking vormt een weerspiegeling van Intels groeiende streven om de ontwikkeling van de Internet-economie te ondersteunen. De samenwerking wijst ook op Intels toenemende belang als leverancier van de bouwstenen voor de Internet-economie, met een steeds verder groeiende aanwezigheid in clients, servers, Internetservices en netwerkproducten. Intel en IASP zullen forums oprichten, waar bedrijven strategische informatie over de potentiële voordelen van het Internet ontvangen en waar internationale, succesvolle praktijkvoorbeelden worden behandeld. Tevens krijgen de deelnemers van deze forums toegang tot een complete reeks technische gereedschappen, om de vereisten voor implementatie beter te kunnen evalueren. Hiertoe zal een aantal activiteiten worden georganiseerd:

· Seminars, waarin Intel haar eigen ervaringen met het Internet uiteenzet en die van Intels MKB-partners. Deze seminars belichten de nieuwe, op Internet gebaseerde bedrijfsmodellen, alsmede de technologie waarop deze modellen gebaseerd zijn.

· Door Intel gesponsorde 'Internet Economy Labs' (IEL's). Deze laboratoria, die op de terreinen van de wetenschapsparken zullen komen, zullen lokale bedrijven die Internet-oplossingen implementeren gaan ondersteunen, zowel vanuit een strategisch als een technisch perspectief. Intels bijdrage aan deze IEL's bestaat uit het leveren van relevante informatie en apparatuur, uiteenlopend van high-end desktops, servers, netwerkproducten, software ontwikkelgereedschappen en bestaande Internet-sites. Daarnaast zal Intel volledige websites repliceren, die gebouwd zijn door innovatieve Europese bedrijven die deelnemen aan de IEL's.

Intel en IASP zullen de IEL's van de deelnemende wetenschapsparken via een intranetwerk met elkaar verbinden, teneinde de verdere uitwisseling van informatie, toonaangevende praktijkvoorbeelden en resultaten tussen alle deelnemers van de IASP te bevorderen. Intel zal in potentie de meest innovatieve en veelbelovende, op Internettechnologie gebaseerde oplossingen die door de IEL's ontwikkeld worden, verder ondersteunen. Deze ondersteuning kan de vorm aannemen van financiering van de zakelijke expansie, technische assistentie of expertise op het gebied van marketing.

De International Association of Science Parks is een wereldwijd netwerk van wetenschaps- en technologieparken, zakelijke vernieuwers en onderzoeksinstituten. De doelstelling van de associatie is om haar leden waardetoevoegende services en gereedschappen aan te reiken, waarmee zij hun concurrentievermogen kunnen vergroten en waarmee zij actief kunnen zijn op de gebieden innovatie en economische ontwikkeling. De IASP omvat bijna tweehonderd wetenschapsparken en zakelijke kweekvijvers in 45 landen, wat een netwerk vertegenwoordigt van meer dan 40.000 bedrijven. De organisatie biedt een pro-actief forum voor professionele contacten, zakelijke mogelijkheden en technologie-overdracht. Daarnaast stelt de associatie een grote hoeveelheid know-how en expertise beschikbaar die de leercurve van de deelnemers op het gebied van management van wetenschapsparken en het opzetten van nieuwe, innovatieve bedrijven sterk verkort.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: www.intel.com/pressroom/.

Voor meer informatie:
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Anneke de Kort, telefoon +31 (0)23 562 82 08.