Consumentenbond: Tips en trucs voor prijsbewust kopen

Datum nieuwsfeit: 22-10-1999
Consumentenbond

Tips en trucs voor prijsbewust kopen

Nieuwe uitgave voor consumenten
Veel winkels zorgen ervoor dat ze er zo goedkoop mogelijk uitzien. Met fel licht, stapels dozen en schreeuwerige borden 'afprijzing' wordt een sfeer gewekt waarin klanten er automatisch vanuit gaan dat alles in die winkel tegen bodemprijzen verkocht zal worden. Soms is dat ook zo maar meestal betaal je als klant gewoon de volle prijs. Kopen is in 1999 niet meer zo eenvoudig als twintig jaar geleden. Er is een enorm aanbod aan producten maar ook aan soorten winkels en manieren van kopen. Bijna alles kan tegenwoordig zowel in de winkel als via de telefoon of computer worden gekocht. Over hoe je als klant nou zo goed en goedkoop mogelijk aan je spullen kunt komen gaat het nieuwste boek van de Consumentenbond 'Tips en Trucs voor prijsbewust kopen'. Een boek waarin alle valkuilen en verkooptrucs aan bod komen, tips om kortingen te bedingen en adviezen voor slim onderhandelen.

Een groot deel van het boek is gevuld met onmisbare informatie over twaalf verschillende belangrijke branches zoals meubels, wit- en bruingoed, computers en keukens. Per branche wordt uitgelegd hoe de markt in elkaar steekt en wat de onderhandelingsruimte is en welke kortingen haalbaar zijn. Zo blijkt dat sommige tapijtzaken bijvoorbeeld met hele lage prijzen per strekkende meter adverteren. Door vervolgens bij klanten thuis op te meten hoeveel meter nodig is en hierbij extra meters in rekening te brengen kan de winkel zo toch de gewone prijs per strekkende meter binnen krijgen. De klant is toch niet in staat om precies na te rekenen of het klopt! Maar als klanten dat weten kijken ze in het vervolg beter uit.

Naast de gewone winkels zijn er steeds meer andere manieren waarop producten worden verkocht. Zoals televisie, beurzen, boekenclubs, postorderbedrijven en internet. Al deze manieren van verkopen komen aan bod. Heb je wel garantie als je op een consumentenbeurs een broodrooster koopt die het niet blijkt te doen? Wat doe je als je iets via de televisie hebt gekocht, wel hebt betaald maar niets krijgt toegestuurd en wat voor service mag je van bijvoorbeeld een postorderbedrijf verwachten? Het laatste hoofdstuk gaat in op je rechten en plichten als koper; niet alleen in de winkel maar ook bij colportage, vliegende winkels, verkoopreisjes en dergelijke.

'Tips en trucs voor prijsbewust kopen' is te bestellen bij de Consumentenbond tel: (070) 445 45 45 en kost f 29,90 voor leden en f 34,50 voor niet-leden. Voor deze laatste prijs ligt het boek ook in de boekhandel. 'Tips en trucs' wordt uitgegeven in samenwerking met Kosmos-Z&K Uitgevers.