Siemens biedt componenten voor decentrale periferie

Datum nieuwsfeit: 22-10-1999

Siemens Nederland N.V. Index Search Contact Home

AD AS 199909.177

Den Haag, vrijdag 22 oktober 1999

Siemens brengt eerste componenten op de markt voor decentrale periferie volgens de Desina-specificatie

Siemens heeft met de basismodule Simatic BM 143/Desina en de uitbreidingsmodule EM 143/Desina de eerste componenten op de markt gebracht voor I/O-stations volgens de nieuwe Desina-specificatie. Desina staat voor decentrale en gestandaardiseerde installatietechniek bij gereedschap-machines. Deze specificatie is een leveranciersonafhankelijk concept met betrekking tot de functionaliteit en de aansluittechniek voor alle installatie-componenten die bij gereedschapmachines voorkomen. Het voordeel van toepassing van de nieuwe Desina-modules zijn de kortere installatie- en servicetijden, de geringere hoeveelheid materiaal die op reserve is te houden en de gereduceerde documentatie.

De I/O-stations bij het decentrale periferiesysteem Simatic ET 200X zijn uitgevoerd in de hoge beschermingsklasse IP 65. Hierdoor zijn deze stations bij uitstek geschikt voor plaatsing op de werkvloer direct bij of op een gereedschapmachine. De ET 200X-stations functioneren als slaves in een Profibus-DP-netwerk. In een station kan men maximaal 64 in-/uitgangskanalen onderbrengen.

De nieuwe Simatic basismodule BM 143/Desina voor ET 200X sluit men via een gestandaardiseerde hybride veldbussteker aan op Profibus-DP en op de voedingsspanning. BM 143/Desina en EM 143/Desina De data-overdracht vindt plaats via optische kabel. De basismodule heeft een afneembare identificatiesteker voor de busadressen en acht vrij te configureren in/-uitgangskanalen. Ieder kanaal is uitgevoerd met een diagnose-ingang waarmee de aangesloten sensoren en actuatoren worden bewaakt.

Op de nieuwe basismodules BM 143/Desina kan men maximaal zeven Simatic uitbreidingsmodules EM 143/Desina aansluiten. Iedere uitbreidingsmodule volgens de Desina-specificatie is uitgevoerd met acht vrij te configureren in-/uitgangskanalen. Ieder kanaal is uitgevoerd met een diagnose-ingang waarmee de aangesloten sensoren en actuatoren worden bewaakt.

De nieuwe Desina-modules zijn te combineren met alle modules van het Simatic ET 200X-spectrum, zoals de digitale en de analoge in-/ en uitgangsmodules, motoraftakkingen en pneumatische modules.

Nadere inlichtingen voor de lezer: divisie Industriële Producten en Energieverdeling, tel. (070) 333 3515

Nadere inlichtingen voor de redactie: afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos tel. (070) 333 2325