FNV Bondgenoten: Tweespalt sociaal plan Gasunie

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten: Tweespalt sociaal plan Gasunie

Tweespalt over sociaal plan Gasunie

Leden van FNV Bondgenoten hebben het sociaal plan bij de Gasunie afgewezen. Dit in tegenstelling tot leden van de VHP. Bestuurder Henk Korthof van FNV Bondgenoten vindt de instemming van VHP-leden 'onbegrijpelijk'. Korthof: 'Het sociaal plan wat nu voorligt is absoluut niet goed genoeg. Er is al eerder een voorstel weggestemd en de aanvullingen nu zijn marginaal'. De leden van het CNV en de Unie hebben ook tegen het sociaal plan gestemd.

Achtergrond van het sociaal plan is een reorganisatie bij de Gasunie. Door veranderende Europese wetgeving is concurrentie op de markt mogelijk. Daarnaast is het moeilijk om nieuwe opdrachten binnen te halen voor het bedrijf omdat bijvoorbeeld het leggen van leidingen geen zoden meer aan de dijk zet. Die liggen al overal in Nederland. Er verdwijnen 350 arbeidsplaatsen in Nederland (totaal 1.600 werknemers).

Leden van FNV Bondgenoten zijn kwaad omdat de Gasunie oudere werknemers wil laten afvloeien via de WW. Iedereen boven de 51 jaar krijgt de mogelijkheid om elders te gaan werken of de WW in te gaan. De Gasunie vult de WW-uitkering aan tot 85 procent van het laatst verdiende loon. De leden van FNV Bondgenoten vinden dit een oneigenlijk gebruik van de WW-gelden. De Gasunie wil mensen kwijt, maar weigert daarvoor zelf te betalen, is het gevoel onder leden. Werknemers die geen WW meer ontvangen omdat ze ander werk hebben of verwijtbaar gedrag vertonen, ontvangen van de Gasunie 75 procent van het laatst verdiende loon.

Voor de werknemers jonger dan 51 jaar vindt men het onverteerbaar dat er geen terugkeergarantie wordt gegeven indien men door de nieuwe werkgever ontslagen wordt. In het laatste overleg is dit punt iets verbeterd. In geval van ontslag bij de nieuwe werkgever, ontvangt men drie maanden aanvulling op het oude Gasuniesalaris tot 85 procent.

'Al met al, een heel mager sociaal plan', volgens Henk Korthof. 'Met het CNV en de Unie ga ik overleggen over actiemogelijkheden. Er is absoluut actiebereidheid onder het personeel. De teleurstelling bij ons is groot over de opstelling van de VHP en de directie'.

Voor meer informatie:
Henk Korthof, bestuurder FNV Bondgenoten: 06-53392473 Inge Freriksen, voorlichting: 030-2738257 of 06-51405811

22 okt 99 14:33