Wim van Velzen tijdens EVP Enlargement Forum in Berlijn

Datum nieuwsfeit: 23-10-1999

Statement drs Wim van Velzen

EVP Enlargement Forum in Berlijn

Van 22 tot 23 oktober vond in Berlijn voor de vierde keer het EVP Enlargement Forum plaats. In dit forum worden vertegenwoordigers van het Europees Parlement, de Europese Commissie, de Raad, nationale parlementen uit lidstaten van de Unie en kandidaatlidstaten, die behoren tot EVP partijen, bijeen gebracht om de laatste stand van zaken wat betreft de uitbreiding te bespreken. Actuele onderwerpen zoals het Dehaene-rapport, de nieuwe uitbreiding strategie van de Commissie werden uitgebreid besproken.

Oud-premier Dehaene lichtte op de eerste dag zijn rapport toe en zei te verwachten dat de Lidstaten het makkelijkst zijn voorstel van de versterking van de rol van de voorzitter van de Commissie zullen accepteren. Het voorstel van de differentiatie, de verschillende snelheden van integratie zullen ze moeilijker accepteren en het besluitname met gekwalificeerde meerderheid zal de grootste problemen opleveren. Ondanks eventuele tegenstand vanuit de Lidtstaen zullen toch instutionele hervormingen plaats moeten vinden om een Unie van 20 of meer lidstaten normaal te kunnen laten functioneren.

Van de kant van de kandidaatlanden vertelden Kulakowski, de Poolse onderhandelaar met de Commissie, over het onderhandelingsproces met de Comissie gezien vanuit het oogpunt van de kandidaten, de Tsjechische parlementariër Pilip over de veranderingen in het sociaal beleid sinds de val van het communisme en Szajer, de voorzitter van de Hongaarse delegatie van de Gemengde Parlementaire Commissie met het EP, over de Hongaarse kant van de zaak. In hun verhalen kwam het vraagstuk van het referendum in de kandidaatlanden, na goedkeuring door de EU, aan bod. Moet het volk meebeslissen over zo'n belangrijke zaak of is dat te gevaarlijk, want wat doe je als de uitslag negatief is? Daarnaast bleek dat de kandidaatlanden graag een deadline voor toetreding willen om zo hun bevolking te blijven kunnen uitleggen waarom ze opofferingen moeten doen. Hierop werd echter door de EU staten geantwoord dat de opofferingen die de bevolking doet in het kader van de herstructureringen van de maatschappij, goed voor de welvaart van het land zijn en niet als voorwaarde voor toetreding tot de EU gezien moet worden. Zo krijgt de EU de zwarte piet toegespeeld en daalt in de kandidaatlanden de belangstelling en steun voor de uitbreiding, zoals ook blijkt uit de laatste opiniepeilingen.

De tweede dag sprak Europees Commissaris Fischler van Landbouw over de gevolgen van de uitbreiding voor deze sector. Voormalig voorzitter van het Europees Parlement Gil-Robles ging nogmaals in op de nodige institutionele hervormingen. Burghardt, de Directeur Generaal van DG Buitenlandse Betrekkingen met MOE, lichtte toe hoe de Commissie tot zijn aanpassing van de uitbreidingsstrategie gekomen was. Hij benadrukte dat de uitbreiding gevolgen heeft voor de rest van Europa. De strategie voor betrekkingen met andere Europese landen, zoals Rusland en de Oekraïne moet daarom veranderd worden. Er zullen altijd landen zij die niet tot de EU behoren en daar moeten goede betrekkingen mee onderhouden worden.

Binnen een korte periode wordt de Zeeuwse consument voor een tweede keer opgeschrikt over voedselonveiligheid. Betrof het eerst de gekke koeienziekte, thans gaat het om een partij dierlijk vet dat een hoge concentratie dioxine bevat een geleverd werd aan een aantal Belgische veevoederbedrijven: kippen- varkens- en rundveebedrijven. De zorg om de volksgezondheid en de bescherming van de consument zijn thema's die zowel door de Nederlandse regering als door Brussel gemeenschappelijk behartigd worden. Het komt immers steeds meer voor dat onderdelen van de voedselketen uit een ander EU land komt waardoor er ten principale een taak ligt voor de Europese Unie. Met de inwerkingtreding van het Verdrag van Amsterdam per 1 mei jl. heeft het Europees Parlement medebeslissingsrecht en daarmee ook een vetorecht op het terrein van consumentenbescherming. Bovendien is in het Verdrag van Amsterdam de consumentenbescherming behoorlijk aangescherpt. Het bepaalt thans in art. 153 dat de Unie bij moet dragen aan de bescherming van de gezondheid en veiligheid van de consument en dat de consument recht heeft op voorlichting en vorming .