Persberichten Regiopolitie Groningen

Persberichten Regiopolitie Groningen/
Zaterdag 23 oktober 1999

Weekendberichten

Winschoten: man aangehouden voor mishandelen vrouw Een 39-jarige inwoner van Winschoten is vrijdagmiddag aangehouden omdat hij zijn 36-jarige huisgenote had mishandeld. Bij zijn aanhouding was de man bijzonder vervelend en bedreigde de politiemensen die hem meenamen naar het bureau. De man is voor nader onderzoek ingesloten.

Winsum: auto in Winsumerdiep
Een 32-jarige automobiliste uit Warfhuizen raakte vrijdagavond met haar auto in het Winsumerdiep, nadat ze op de Schouwerzijlsterweg een bocht miste. Ze kwam met de schrik vrij en kon op eigen kracht de auto verlaten. Een bergingsbedrijf heeft de auto uit het water gehaald en afgevoerd.

Enumatil: auto over de kop, bestuurder gewond
Een 18-jarige automobilist uit Assen, sloeg vrijdagmiddag op de Westerdijk bij Enumatil met de auto over de kop en raakte daarbij gewond. Volgens eigen zeggen wilde hij tijdens het rijden de gordel omdoen, waardoor hij in de linker berm belandde. Door een te sterke stuurcorrectie raakte hij in een slip, botste in de rechter berm tegen een boom en sloeg over de kop. Hij is voor nader onderzoek naar het ziekenhuis in Groningen overgebracht.

Winsum: diverse inbraken.
Donderdagnacht is er in Winsum op verschillende plaatsen ingebroken. In alle gevallen werd met veel geweld een raam of deur opengebroken, waarna de vertrekken werden doorzocht. Daarbij werden kasten en binnendeuren ook opengebroken waardoor er voor duizenden guldens aan materiele schade ontstond. Vermoedelijk ging het voornamelijk om geld. In enkele gevallen is een kleine som aan geld buitgemaakt. In gebroken werd er In het gebouw van de Thuiszorg aan de Broederstraat, het gezondheidscentrum aan de Geert Reindersstraat en twee woningen, respectievelijk aan de Jan Jordenshof en 't Olde Hof. De politie stelt een nader onderzoek in.

Zuidwolde: brommobiel op de snelweg
Een 51-jarige brommobieler uit Grootegast is vrijdagmiddag ter hoogte van de afslag Zuidwolde van de Eemshavenweg geplukt. De man hield het verkeer op en had een lange slinger automobilisten achter zich rijden. Hij verklaarde door diverse wegomleggingen in Groningen de voor hem juiste weg richting Bedum kwijtgeraakt te zijn, waardoor hij de borden voor het snelverkeer maar had gevolgd. De man kreeg een bekeuring.

Rottum: automobilist van de weg
Vermoedelijk door een dun laagje klei op het wegdek van de Hogeweg bij Rottum, slipte vrijdagavond een 32-jarige automobilist uit Kantens met zijn auto van de weg en belandde in de sloot. Hij kwam zelf met zijn twee kinderen met de schrik vrij. De auto raakte nagenoeg niet beschadigd.

Roodeschool: vrouw aangehouden voor diefstallen Een 27-jarige inwoonster van Roodeschool is vrijdagavond in de trein Roodeschool- Groningen aangehouden in verband met diefstallen uit de kleedkamers van de plaatselijke voetbalvereniging in Roodeschool. De vrouw werd in de trein herkend door iemand die haar de avond ervoor had betrapt in de kleedkamer. Door een smoes slaagde ze er toen in er tussenuit te knijpen. De vrouw is voor nader onderzoek ingesloten.

Kantens: vernieling ruiten
Bij een tweetal auto?s en een tractor is donderdagnacht een ruit vernield. De auto?s stonden respectievelijk geparkeerd op de Meidoornstraat en de Pastorieweg, de tractor stond op het erf van de eigenaar aan de Bredeweg. De politie stelt een nader onderzoek in.

Groningen: voetganger gewond
Een 19-jarige stadjer raakte vannacht gewond toen hij op de Europaweg ter hoogte van de kruising met de Sontweg plotseling de weg overstak en werd aangereden door een bestelauto, bestuurd door een 32-jarige inwoner van Zaandam. Hij is met onbekende verwondingen overgebracht naar een ziekenhuis in de stad.

Groningen: Boersters slaags
Een 18-jarige inwoner van Ten Boer is vannacht aangehouden nadat hij op de Grote Markt in Groningen een 19-jarige plaatsgenoot met een kapot glas in het gezicht had geslagen, waardoor deze een diepe snee aan zijn neus opliep. De gewonde man is ter behandeling overgebracht naar een ziekenhuis in Groningen. De verdachte was kwaad omdat de ander zijn vriendin had afgepakt.

Groningen: mannen aangehouden na vechtpartij
Bij een vechtpartij waarbij meerdere personen betrokken waren is vrijdagavond een 20-jarige en een 27-jarige inwoner van Groningen aangehouden. De vechtpartij vond plaats op de Ypemaheerd in de stad. De 27-jarige man zou daarbij met een vuistvuurwapen hebben gezwaaid dat overigens niet is aangetroffen. De andere keerde zich tegen de politie en wilde met de politiemensen op de vuist. Om de rust terug te laten keren heeft de politie een politiehond ingezet en enkele klappen uitgedeeld. Hierna keerde de rust weer. De beide mannen zijn voor nader onderzoek ingesloten. De oorzaak van de vechtpartij is niet bekend.

Groningen: brandende bromfiets veroorzaakt rookschade

Een bromfiets die tijdens het klussen in de berging in brand vloog veroorzaakte vrijdagavond in een woning aan de Gerbrand Bakkerstraat in Groningen een enorme rookontwikkeling, waardoor het aanvankelijk leek op een enorme brand. De bewoner slaagde erin de bromfiets naar buiten te rijden, waar hij deze bluste. De gearriveerde brandweer bluste de zaak af. De oorzaak van de brand is niet bekend.

Groningen: gestolen auto crashed, inzittenden ontkomen.

De inzittenden van een gestolen en door de politie achtervolgde personenauto zijn vrijdagavond ontkomen, nadat de auto op de kruising van de Multatulistraat met de Van Iddekingestraat in botsing kwam met een personenauto, direct daarna tegen een lantaarnpaal botste en tegen enkele geparkeerd staande personenauto's tot stilstand kwam. De schade was groot. Wonderwel vielen er geen gewonden. De auto werd aanvankelijk gesignaleerd op de Meeuwerderweg in de stad waar de eigenaar zijn eerder gestolen auto signaleerde. Toen de politie ter plaatse was, reed de bestuurder met grote snelheid weg, achtervolgd door de politie. De rit ging vervolgens via diverse straten in de buurt van de Meeuwerderweg richting Helperzoom en Engelse Kamp. Ter hoogte van de Van Mesdagkliniek reed de auto bij wegwerkzaamheden op de rijbaan voor het tegemoetkomende verkeer en reed met grote snelheid over de verschillende kruisingen. In de omgeving van de Vondellaan werden nog enkele rondjes gereden, waarna de achtervolging uiteindelijk op de Van Iddekingeweg stopte. De twee inzittenden maakten zich onmiddellijk uit de voeten en zijn ook na een speurtocht met een politiehond niet gevonden. De zwaar beschadigde auto is door de politie bij een politiebureau gestald. Een nader onderzoek naar de inzittenden van de auto wordt ingesteld.

Groningen: mannen en 11-jarig meisje aangehouden voor winkeldiefstallen
Twee mannen uit Drachten (17 en 39 jr), een 38-jarige inwoner van Luttelgeest en diens 11-jarige dochtertje zijn vrijdagmiddag aangehouden voor diverse winkeldiefstallen. De politie werd getipt over het viertal die op de Herebinnensingel enkele keren diverse goederen laadden in een geparkeerde auto. Nader onderzoek leerde dat het om gestolen kleding ging. De kofferruimte was onder meer volgepakt met leren jassen, kostuums, sportkleding en een partij dure spijkerbroeken. In totaal vertegenwoordigde de kleding meer dan 10.000 gulden. De kleding zijn vrijdag bij diverse zaken in Groningen gestolen. Het viertal is voor nader onderzoek ingesloten.

Groningen: brandstichting in portiek flatgebouw

De politie stelt een nader onderzoek in naar een brand in een portiek van een flatgebouw aan de Diephuisstraat in Groningen. Vrijdagmiddag vloog een toegangsdeur in brand hetgeen werd veroorzaakt door een pak toiletpapier dat voor de deur in brand was gestoken. Hierdoor ontstond er flinke rookschade in een groot aantal woningen van de 1e etage waar der brand woedde. De brandweer heeft de brand geblust. Vermoedelijk is de brand gesticht door enkele kinderen.

Alcomobilisten
Vrijdagnacht zijn enkele alcomobilisten aangehouden. In Groningen werd op de Noorderstationsstraat een 42-jarige stadjer aangetroffen die 1,4 promille in zijn bloed bleek te hebben. Op de Oosterstraat ging het om een 19-jarige inwoner van Arnhem. Hij had 1.1. promille. Op de Guldenstraat had een 29-jarige automobilist uit het Friese Irnsum te diep in het glaasje gekeken (1,7). Een 36-jarige inwoner van Appingedam was in Vlagtwedde de klos waar hij in zijn auto werd gecontroleerd op de Wilmerskamp. Hij had 1,3 promille in zijn bloed. Een 24- jarige inwoner van Stadskanaal werd op de Julianastraat in zijn woonplaats aangehouden met 0,9 promille. In twee gevallen werd het rijbewijs ingevorderd in verband met recidive.

inlichtingen, afdeling voorlichting, 050 5995010 (Smedes)