Fuji: Super CCD techniek gaat digitale opnamen verbeteren

Datum nieuwsfeit: 25-10-1999
Keywords: Fujifilm, Fuji, Photo, Foto, Photography, Fotografie, Digital Imaging, Evoluzzer WebDesign Group, press news Super CCD, CCD, Fujifilm

CAPTION: . Doorbraak in CCD techniek...

Fujifilm kondigt doorbraak in digitale fotografie aan. Super CCD techniek gaat kleur, helderheid en scherpte van digitale opnamen opmerkelijk verbeteren.

Fuji Photo Film Co., Ltd. in samenwerking met haar dochteronderneming Fujifilm Microdevices Co.,Ltd, maakt de ontwikkeling bekend van de volgende generatie charge coupled device (CCD) techniek waarmee de beeldkwaliteit van digitale opnamen dramatisch wordt verhoogd. Radicaal anders dan bij conventionele CCD's met vierkante fotodiodes en pixelformaties is de nieuwe Fujifilm Super CCD voorzien van achthoekig gevormde fotodiodes en van pixels welke onder een hoek van 45 graden zijn aangebracht. Dit 'honingraat' patroon van de Super CCD verhoogd de gevoeligheid, verbetert de signaal/ruis verhouding en biedt een veel grotere dynamische omvang. Deze eigenschappen resulteren in rijkere, natuurgetrouwe kleuren en een sprankelende zuiverheid.

Digitale camera's waarin de nieuwe techniek wordt toegepast worden op dit moment ontworpen en aankondiging van de eerste producten met de nieuwe Super CCD wordt ergens in het komende jaar verwacht. Voor de wat verdere toekomst biedt de Fujifilm Super CCD techniek mogelijkheden voor opwindend nieuwe producten zoals ultra compacte digitale camera's en de combinatie van digital video camcorder en megapixel fotocamera in een enkel apparaat.

Waar de huidige digitale camera's van Fujifilm hoge waarderingen in de wacht sleepten wegens de beeldkwaliteit, vormgeving en uitrusting mag verwacht worden dat het invoeren van de nieuwe CCD techniek in de toekomst de Fujifilm camera's naar een volgend niveau van kwaliteit zal brengen. De toepassingen van digitale fotografie zal daarmee voor gebruikers nog meer voordelen bieden. De Super CCD

Op dit moment is geen nadere informatie over de Super CDD en over mogelijke producten daarmee beschikbaar.

Fujifilm Manager Publiciteit
Hans van der Wolf