Nortel Networks neemt Clarify over voor 2,1 miljard dollar

Datum nieuwsfeit: 26-10-1999

NORTEL NETWORKS NEEMT CLARIFY OVER VOOR 2,1 MILJARD DOLLAR

- Belangrijke overname leidt de tweede golf e-business in -

- Klanten krijgen de beschikking over multifunctionele, snelle Internetverbindingen, gepersonaliseerde interactieve klantcontacten en front office-oplossingen -

San Jose Californie (VS), 22 oktober 1999 - Nortel Networks en Clarify Inc. hebben overeenstemming bereikt over een fusie van beide ondernemingen. Aandeelhouders van Clarify kunnen hun aandelen inwisselen voor aandelen Nortel Networks volgens een vaste omruilverhouding van 1,3 aandeel Nortel Networks voor 1 aandeel Clarify.

Nortel Networks is een van de grootste leveranciers ter wereld van communicatie-, netwerk- en Internet Protocol (IP)-oplossingen. Clarify is de op een na grootste ontwikkelaar van 'front office'-oplossingen voor elektronische handel. Op basis van de slotkoers van het aandeel Nortel Networks van 15 oktober 1999, US$52,69, neemt Nortel Networks de aandelen van Clarify over voor US$68,49 per aandeel. De gehele transactie heeft daarmee een waarde van US$2,1 miljard voor de totale gewone aandelen Clarify.

De combinatie Nortel Networks en Clarify heeft een nieuwe onderneming gecreeerd, die een toonaangevende positie inneemt op het gebied van technologie, applicaties en services; de vernieuwde onderneming zal de aanzet geven tot de tweede golf 'e-business'. Elektronisch zakendoen zal in deze nieuwe opzet vooral gericht zijn op de klant, door hem individueel te benaderen en tot persoonlijke interactie in staat te stellen. Het zakelijk gebruik van snelle Internetverbindingen krijgt hiermee opnieuw extra toegevoegde waarde. Het samengaan van snel-Internet met multifunctionele 'front-office'-applicaties zal de relaties van het bedrijfsleven met de klant meer inhoud en profijt geven. Een onderneming krijgt bijvoorbeeld de mogelijkheden te anticiperen op de behoeften en wensen van de (individuele) klant en kan daardoor de klantenloyaliteit vergroten. Het samenvoegen van Nortel Networks en Clarify biedt de kans de klantrelatie in alle aspecten te onderhouden: verkoop, marketing en service, en met alle middelen: telefoon, fax, Internet, e-mail en persoonlijke ontmoeting.

Na voltooiing van de overname zal Clarify een volledige dochteronderneming van Nortel Networks zijn. Clarify blijft gevestigd in San Jose (Californie, VS) en president-directeur, Tony Zingale, behoudt de dagelijkse leiding. Na de fusie, die naar alle waarschijnlijkheid in het eerste kwartaal van 2000 haar beslag zal krijgen, zal Nortel Networks in Silicon Valley meer dan 4000 werknemers in dienst hebben.
De transactie zal naar verwachting geen invloed hebben op de winst per aandeel Nortel Networks in 2000, exclusief de kosten voor de overname, die over de boekjaren 2000 en 2001 gespreid zullen worden. De raden van Bestuur van beide ondernemingen hebben ingestemd met de transactie. In het kader van de voorgenomen fusie heeft Clarify Nortel Networks een optie op 19,9% van de uitstaande gewone aandelen gegund.
De volledige transactie behoeft nog de goedkeuring van overheidswege en van de aandeelhouders van Clarify.

Clarify maakt voorlopige resultaten bekend
Clarify, gesticht in 1990, is aanbieder op de wereldmarkt van software-oplossingen voor het beheer van klantrelaties in nagenoeg alle bedrijfstakken. De voorlopige bedrijfsresultaten van het derde kwartaal laten een omzet zien van 62 a 63 miljoen US-dollar en een winst per aandeel die boven de algemene verwachtingen uitkomt. De omzet in het boekjaar dat eindigde in december 1998 bedroeg US$130,5 miljoen. Clarify biedt werk aan bijna 800 employees in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika, Europa en Azie. De onderneming behoorde tot de pioniers van geintegreerde front-office-applicaties en was de eerste die met een aantal belangrijke innovaties op de markt kwam, zoals web self-service, waarmee elke interactie met klanten gepersonaliseerd kan worden. Clarify Inc. is op een na de grootste ontwikkelaar van front-office-applicaties. De software, eFrontOffice voegt klantrelatiebeheer samen met e-business, waardoor een onderneming snel elektronische verkoop, marketing en services kan integreren. Vooraanstaande bedrijven hebben gekozen voor Clarify: Best Buy, British Telecom, Compaq, E*Trade, First USA, General Electric, giggo.com, Gillette, H&R Block, Microsoft en Prudential. Clarify heeft strategische allianties met Ernst & Young, KPMG en PriceWaterhouseCoopers.
De onderneming heeft vestigingen voor directe verkoop en services in Azie/Pacific, Europa, Noord- en Zuid-Amerika. Meer informatie over Clarify is te vinden op Internet: www.clarify.com.

Over Nortel Networks
Nortel Networks werkt nauw samen met klanten over de gehele wereld om voor telefonie en IP geoptimaliseerde netwerken te ontwerpen, te bouwen en in gebruik te stellen. Tot de klanten van Nortel Networks behoren prive- en beursgenoteerde ondernemingen, instellingen, Internet Service Providers, telefoonmaatschappijen, (kabel)netwerkexploitanten en openbare nutsbedrijven.

Veel van Nortel Networks' technologische innovaties worden ingezet voor toepassingen in de Formule 1 autoraces. Nortel Networks is co-sponsor van het Williams-Supertech-team.

De gewone aandelen van Nortel Networks worden verhandeld op de beurzen van New York, Toronto, Montreal, Vancouver en Londen. Nortel Networks had in 1998 een omzet van US$ 17,6 miljard; het aantal werknemers bedraagt wereldwijd ongeveer 70.000.
Voor genoemde transactie trad Credit Suisse First Boston op als adviseur voor Nortel Networks en Morgan Stanley Dean Witter voor Clarify.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Nortel Networks
Tom Pappas
Regional Marketing Manager Benelux
tel: +31 - (0)348 - 484308

Of bezoek de website van Nortel Networks: www.nortelnetworks.com

In dit bericht vervatte impliciete of expliciete toekomstverwachtingen zijn onder normaal voorbehoud van onverwachte ontwikkelingen of onvoorziene gebeurtenissen.