CDA: maak einde aan stopwatchzorg in de thuiszorg

Datum nieuwsfeit: 26-10-1999

CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA: maak einde aan stopwatchzorg in de thuiszorg

De CDA-fractie in de Tweede Kamer zal de begrotingsbehandeling Volksgezondheid aangrijpen om te pleiten voor het beëindigen van de zogenaamde .stopwatchzorg. in de thuiszorg.

CDA-woordvoerder Nancy Dankers: .Op dit moment moet men in de thuiszorg werken met het systeem van urenregistratie. Persoonlijke aandacht van de verzorgende voor de verzorgde maakt daar geen onderdeel van uit. Van zowel de werkers in de thuiszorg als de mensen die zorg ontvangen horen we veel klachten over deze manier van werken. De staatssecretaris had al eerder aan de Kamer toegezegd hier een eind aan te zullen maken, maar is op die woorden teruggekomen vanwege het project .productregistratie.. Ook hier wint de bureaucratie het weer van het belang van de zorgvrager..

Andere kritiekpunten betreffende de bureaucratie in de zorg van het CDA zijn:

1. Het centrale administratiekantoor voor de facturering van de zorg en de berekening van de eigen bijdragen. .De kosten hiervan zijn hoger dan de opbrengsten van de eigen bijdragen..

2. De voorwaarden en regels met betrekking tot persoonsgebonden budgetten.

3. Het gebruik van regionale indicatie organen voor de vaststelling van kortdurende zorg.

Woordvoerder: Nancy Dankers

Voor verdere informatie: Jack de Vries, voorlichter, 06-53714623.

26 okt 99 17:48