SNM: Verpakkingsafval rijst de pan uit

Datum nieuwsfeit: 26-10-1999
Stichting Natuur en Milieu

Utrecht, 26 oktober 1999

Verpakkingsafval rijst de pan uit

Natuur en Milieu vraagt ingrijpen Pronk

Stichting Natuur en Milieu vraagt milieuminister Pronk in te grijpen bij het verpakkingenconvenant. Blijkens het jaarverslag over 1998 van het convenant komt het bedrijfsleven zijn afspraken over het verminderen van de afvalberg niet na. Hergebruik van verpakkingen komen volstrekt onvoldoende van de grond. De afvalberg groeit schrikbarend, in plaats van kleiner te worden. Het grootste probleem is de toenemende hoeveelheid plastic verpakkingen in combinatie met het zeer lage percentage (10%) hergebruik.

In het Verpakkingenconvenant II staat onder meer dat maximaal 940.000 ton verpakkingsafval verbrand of gestort mag worden in het jaar 2001. In 1997 werd 1.180.000 ton gestort of verbrand, en in 1998 was er een stijging met tien procent tot 1300.000 ton. Om de 2001-doelstelling te halen is nu dus een reductie van dertig procent nodig.

De groei van kunststofverpakkingen is met 18% extra ongunstig.

De groei van het verpakkingenafval is geen natuurlijk fenomeen. Meermalige verpakkingen zijn uitstekend geschikt voor onder andere melk, sappen, conserven, wasmiddelen, gedestilleerde dranken en babyvoeding. De toename van eenmalige kleinverpakkingen, dubbelverpakkingen en sierverpakkingen kan en moet aan banden worden gelegd. Op 'pet'flessen van 1 en 2 liter zit statiegeld - zij worden ingezameld en het materiaal wordt hoogwaardig hergebruikt. Waarom dit niet gebeurt bij halveliterflessen is een raadsel.

Natuur en Milieu vraagt Pronk om snel maatregelen te nemen, opdat de afspraken die hij in het Verpakkingenconvenant II (1997) heeft gemaakt met het bedrijfsleven alsnog worden gehaald. Te denken valt aan wettelijke voorschriften en heffingen op eenmalige verpakkingen. Langer wachten op voldoende inspanningen van het bedrijfsleven is niet verantwoord.

Nadere inlichtingen:

Philippe Spapens, Marijke Brunt, tel. 030 - 233 13 28