Reliant Energy opent Europees handelskantoor in Nederland

RELIANT ENERGY

Reliant Energy eerste Europese handelskantoor in Nederland

Reliant Energy opent zijn eerste Europese handelskantoor in Nederland

Houston (Texas, V.S.) en Hoofddorp (Nederland), 21 oktober - Het Amerikaanse energiebedrijf Reliant Energy (NYSE: REI) maakte vandaag de opening bekend van een nieuwe handels- en marketingdochter in Nederland. De dochteronderneming - Reliant Energy Trading & Marketing B.V. - zal zich bezighouden met de pan-Europese handel in energie en zal zich wat de Nederlandse markt betreft ook richten op de marketing en productie van energie.

In eerste instantie zullen de inspanningen van Reliant Energy vooral worden gericht op grote industriële en commerciële klanten en distributeurs, die volgens de Elektriciteitswet 1998 vrij hun energieleverancier kunnen kiezen. Momenteel onderhandelt de maatschappij met verschillende van deze potentiële klanten. Ze biedt een ruim scala van diensten in verband met energie aan, zoals levering van brandstoffen, risicobeheer en volledig uitgewerkte energiebeheersprogramma's.

Reliant Energy Trading & Marketing B.V. is op het volgende adres gevestigd: Siriusdreef 32, Hoofddorp. Het telefoonnummer is +31-20-5064100. Het kantoor telt momenteel veertig werknemers. De onderneming verwacht dit personeelsbestand in de nabije toekomst te kunnen uitbreiden tot meer dan honderd mensen, met onder meer handelaars ('commodity traders'), marktanalisten, industriële marketingdeskundigen en administratief personeel.

De onderneming maakt zich klaar om de markt in het noordwestelijk deel van Europa te bedienen, en verwacht voor de toekomst de opening van bijkomende marketingkantoren naarmate de Europese Unie de markt verder zal dereguleren. In januari opent Reliant Energy een kantoor in Frankfurt (Duitsland). Voortbouwend op zijn ervaring met de gedereguleerde energiemarkten in de Verenigde Staten plant Reliant Energy een snelle uitbreiding van zijn aanbod van specifiek op de Europese markt toegesneden diensten.

'Wij hebben ervaring met het ontwerpen van producten en diensten 'op maat', die beantwoorden aan de behoeften van onze klanten en een uitdrukking zijn van de hoge eisen qua betrouwbaarheid die door ondernemingen in Nederland en elders in Europa worden gesteld. Bij ons gaat het opbouwen van hechte zakelijke relaties op lange termijn en met klanten over heel Europa voor alles,' zei Charles M. Oglesby, algemeen directeur ('CEO') van Reliant Energy Europe.

Reliant Energy Trading & Marketing B.V. is een dochteronderneming van Reliant Energy. Reliant Energy heeft zijn hoofdzetel in Houston (Texas, V.S.) en is een internationaal energiebedrijf met jaarlijkse opbrengsten van 11,5 miljard Amerikaanse dollar, en activa met een waarde van in totaal meer dan 19 miljard dollar. De onderneming is aanwezig in het merendeel van de belangrijke energieverbruikende regio's van de V.S.

Recent voltooide Reliant Energy de eerste fase van de overname voor 2,4 miljard dollar van de Nederlandse elektriciteitsproducent N.V. UNA. Het gevolg van deze overname is dat UNA de grondslag zal vormen voor de expansie van de onderneming in het noordwesten van Europa. UNA en de bedrijfsleiding van UNA zullen zich vooral blijven toeleggen op de efficiëntie van de exploitatie en de concurrerende kostenstructuur van de elektriciteitsproductie in Nederland, terwijl Reliant Energy commerciële kantoren zal openen in Nederland, Duitsland en andere landen.

Met inbegrip van de bedrijfsmiddelen van UNA heeft Reliant Energy een productiecapaciteit van bijna 22.000 megawatt. Bovendien heeft de onderneming projecten lopen voor nog meer dan 3.500 megawatt elektriciteitsproductie. Daarnaast is de onderneming actief als groothandelaar in energie, waarmee het tot de tien grootste in die sector behoort, en er zijn de marketing- en distributieactiviteiten - met bijna 4 miljoen klanten voor elektriciteit en aardgas in de V.S. Reliant Energy heeft tevens aanmerkelijke belangen in de energiedistributie in Latijns-Amerika, waar de onderneming bijna 10 miljoen klanten bedient.

Contactpersonen: Marion Engelaer van Reliant Energy Trading & Marketing B.V., Nederland, tel.: +31-23-5694936; ofwel Pat Hammond van Reliant Energy, USA, tel.: +1 713-207-7723. Of via Company News On-Call: www.prnewswire.com/comp/419090.html, of via fax: +1 800-758-5804, toestel 419090

27 okt 99 10:32