Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Europese biermarkt krimpt

Datum nieuwsfeit: 27-10-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
BBL

Europese biermarkt krimpt

De Europese bierbrouwers werken in een krimpende markt. Het bierverbruik in Europa liep tussen 1992 en 1998 met een half procent per jaar terug. Vandaar dat de brouwers het over een andere boeg gooien. Ze zoeken internationale expansie op markten waar er nog wel groei is, zoals in Oost-Europa en in Azië. Ze gaan fusies aan, gooien zich op de export of op speciale bieren, zo blijkt uit een studie die verschijnt in het jongste nummer van Financiële Berichten, het maandblad van de studiedienst van de Bank Brussel Lambert.

De studie bevat tal van wetenswaardige cijfers, waaruit volgende greep.

De Belg is pas de zevende bierdrinker ter wereld met 98 liter per jaar, na de Duitsers (127 liter), Ieren, Luxemburgers, Oostenrijkers, Denen en Britten.

In totaal volume zijn de Amerikanen de grootste verbruikers met 223 miljoen hectoliter per jaar, gevolgd door de Chinezen en de Duitsers

In Zuidoost-Azië groeide het bierverbruik de afgelopen zes jaar nog met 6,5% per jaar.

De 18- tot 35-jarigen verbruiken in Europa de helft van het bier, maar die leeftijdsgroep krimpt de komende tien jaar naar schatting met één procent per jaar.

De Europeanen geven jaarlijks 100 miljard euro uit om hun dorst naar bier te lessen, wat neerkomt op 1,5 % van het BNP en 3,8 miljoen jobs.

In Duitsland is het fusieproces het minst gevorderd. Het telt liefst 1.283 brouwerijen.

Stella Artois komt niet voor in de top-tien van de meest verkochte biermerken in de wereld, maar is wel het vijfde grootste merk qua buitenlandse omzet, na Heineken, Carlsberg, Budweiser en Guinness.

Interbrew is de vierde grootste brouwerij ter wereld met 3,7% van de wereldmarkt, na Anheuser-Bush, Heineken en Miller.

In België is pils nog maar goed voor 70% van het bierverbruik, tegen 77% in 1985, en dit ten voordele van speciale bieren, abdijbier en trappist.

De analyse over de Europese biersector verschijnt in Financiële Berichten van de BBL van oktober 1999. In de rubriek "beleggen" wordt aandacht geschonken aan de Europese sectorstrategie.

Voor meer info:

BBL-studiedienst,

Marnixlaan 24, 1000 Brussel,

tel 02/547.34.31 - fax 02/547.37.70 -

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie