Vlaamse lokale besturen kunnen dividend vrij besteden

Datum nieuwsfeit: 27-10-1999
PERSMEDEDELING VAN HET KABINET VAN

MINISTER JOHAN SAUWENS

VLAAMS MINISTER VAN BINNENLANDSE AANGELEGENHEDEN,

AMBTENARENZAKEN EN SPORT

27 oktober 1999

Lokale besturen kunnen uitzonderlijk dividend vrij besteden

Op 26 oktober 1999 kwam de buitengewone algemene aandeelhoudersvergadering van de Gemeentelijke Holding bijeen. Deze vergadering besloot het maatschappelijk doel van de holding te wijzigen. Voortaan is ze niet meer verplicht een meerderheids-participatie in Dexia Belgium te houden.

Verder werd beslist aan de gemeenten en provincies een uitzonderlijk dividend van 10 miljard BEF uit te betalen. Dit dividend is een gevolg van de verkoop van twee procent van de Dexia-aandelen (bovenop de verkoop van 2,5% van de Dexia-aandelen aan de Caisse de Dépôts et Consignations) ..Het aandeel van de Vlaamse gemeenten en provincies bedraagt 4,5 miljard BEF.

De gemeenten en de provincies kunnen de opbrengst van deze bijkomende verkoop van Dexia-aandelen door de gemeentelijke holding nog in hun begroting voor 2000 inschrijven (na een begrotingswijziging).

In 1996 en 1997 viel de lokale overheden al tweemaal een uitzonderlijke opbrengst te beurt. Dit was het gevolg van de tweevoudige beursgang van Dexia. In 1996 drong de Vlaamse regering erop aan ten minste 80 procent van de opbrengst te gebruiken om de schulden af te bouwen. De Vlaamse regering had hierover een protocol-overeenkomst afgesloten met de federale regering. Dit paste in het streven om de Maastricht-normen te halen. In 1997 liet de regering nog twee andere mogelijkheden open: de "zelffinanciering" van de investeringen en de aanleg van een buitengewoon reservefonds (voor de pensioenen).

De Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Johan Sauwens, zal een omzendbrief uitvaardigen, wanneer de gemeenten dit uitzonderlijk dividend ontvangen. Hierin zal hij echter enkel technische instructies geven. Zo kunnen de overheden dit uitzonderlijk dividend op een eenvormige wijze in de begroting en de boekhouding inschrijven en verwerken. De minister wenst echter geen richtlijnen te geven over de manier waarop de lokale overheden dit dividend moeten gebruiken.

Deze houding past in de visie van de Vlaamse regering over haar relaties met de lokale besturen. De regering wenst de autonomie van deze besturen immers te versterken. Daarom wil zij hen meer ruimte geven om een aantal verantwoordelijkheden op te nemen, zonder overdreven restricties vanwege de Vlaamse overheid. Deze beslissing wil bijdragen tot de ontwikkeling van een volwassener bestuurscultuur.

info : Koen Jongbloet, woordvoerder van minister Sauwens - tel. (02) 553 23 11
e-mail: (persdienst.sauwens@vlaanderen.be)