Resultaten derde kwartaal: Compaq weer winstgevend

Datum nieuwsfeit: 27-10-1999

Compaq meldt resultaten derde kwartaal

Bedrijf is weer winstgevend

Gouda, 27 oktober 1999 - Compaq Computer Corporation kondigt vandaag een wereldwijd behaalde omzet van $ 9,2 miljard aan voor het derde kwartaal dat eindigde op 30 september 1999. De totale omzet in het derde kwartaal is met 5 procent toegenomen ten opzichte van het derde kwartaal van 1998 (6 procent, uitgaande van constante valutakoersen) en is met 2 procent gedaald ten opzichte van het vorige kwartaal van dit jaar.

Compaq rapporteert een nettowinst in het derde kwartaal van $ 140 miljoen, ofwel $ 0,08 per aandeel. De gerapporteerde resultaten zijn inclusief de reeds aangekondigde herstructurering en daaraan gerelateerde kosten van $ 868 miljoen en een eenmalige winst van $ 1,2 miljard door de verkoop aan CMGI van een meerderheidsaandeel in AltaVista Company. Op operationele basis bedraagt de nettowinst voor het kwartaal $ 117 miljoen, ofwel $ 0,07 per aandeel.

"In het derde kwartaal heeft Compaq een daadkrachtig begin gemaakt met het uitvoeren van de acties die we juli jl. hebben aangekondigd," zegt Michael Capellas, President en Chief Executive Officer van Compaq. "Hoewel onze omzet lager is dan het vorige kwartaal, hebben we onze doelstellingen ten aanzien van de winst per aandeel bereikt. De bruto marge is gestegen en de operationele kosten waren lager."

De totale brutomarge voor het derde kwartaal was 23,2 procent. De operationele brutomarge was 23,3 procent. Dit is een verbetering van 2,8 procentpunten ten opzichte van het tweede kwartaal van 1999.

De operationele kosten in het derde kwartaal bedroegen $ 2,016 miljard. De operationele kosten namen af van $ 2,198 miljard in het tweede kwartaal tot $ 1,974 miljard in het derde kwartaal van dit jaar, een verbetering van 10 procent ($ 224 miljoen).

Bedrijfsoverzicht

Afgelopen juli verklaarde Compaq dat het haar bedrijfsactiviteiten zou aanpassen aan 'go-to-market' modellen, bedoeld om helderheid te verschaffen in Compaqs producten-, diensten- en oplossingenstrategie. Het bedrijf heeft drie wereldwijde business units opgezet en zal elk kwartaal de financiële resultaten van elke groep rapporteren.

De omzet van de Enterprise Solutions and Services Group (ESSG) was $ 4,9 miljard, een stijging van 12 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 1998. Ten opzichte van het voorgaande kwartaal is de omzet onveranderd. De operationele omzet voor dit marktsegment
was $ 599 miljoen. Dat betekent een toename van 56 procent ten opzichte van het vorige kwartaal en 87 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 1998. De enterprise business was verantwoordelijk voor 54 procent van Compaqs omzet in het derde kwartaal van dit jaar.

De productomzet groeide ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 1998 met 14 procent tot $ 3,3 miljard en bleef gelijk ten opzichte van het vorige kwartaal. Deze groep (ESSG) laat een sterke groei zien in haar:
· Industry Standard Server Division, die met 27 procent groeide ten opzichte van het derde kwartaal van 1998;

· Business Critical Server Division (Alpha- en Himalaya-platforms, Tru64 UNIX-, OpenVMS- en Linux-besturingssystemen) die groeide met 12 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 1998;
· Storage Division die ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 1998 eveneens groeide met 12 procent.

De omzet van Services groeide met 7 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 1998 tot $ 1,6 miljard en daalde met 1 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, terwijl Compaq Professional Services met 17 procent groeide vergeleken met het derde kwartaal van 1998. De prestaties van ESSG werden positief beïnvloed door de brede marktacceptatie van de Compaq NonStop eBusiness-strategie, die het fundament vormt van de plannen van het bedrijf om klanten te helpen met het bouwen van de volgende generatie Internet-infrastructuur.

De omzet van de Compaq Consumer Group was $ 1,5 miljard, een stijging van 22 procent ten opzichte van het vorige kwartaal en een stijging van 15 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 1998. De operationele winst in dit marktsegment was $ 65 miljoen, een toename van 38 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal en een toename van 51 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 1998. De consumentenactiviteiten vertegenwoordigen 16 procent van de omzet van het bedrijf in het derde kwartaal.

Compaq behield in het derde kwartaal wereldwijd het grootste marktaandeel van consumenten PC's en maakte in volume een groei door van 53 procent voor desktop PC's en 44 procent voor mobiele PC's. De Consumer Group maakte in het derde kwartaal van dit jaar een significante groei door in Europa, Latijns-Amerika, Asia/Pacific en China.

De omzet van de Commercial Personal Computing Group (CPCG) was $ 2,7 miljard. Dit betekent een afname van 16 procent vergeleken met het voorgaande kwartaal en een daling van 12 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 1998. CPCG rapporteerde een operationeel verlies van $ 169 miljoen in het derde kwartaal, vergeleken met een verlies van $ 225 miljoen in het tweede kwartaal en een operationele winst van $ 116 miljoen in het derde kwartaal van 1998. Zakelijke PC-producten maken 30 procent uit van de totale omzet in het derde kwartaal.

Compaq noemt diverse factoren die verantwoordelijk zijn voor de terugval van de zakelijke PC-business, waaronder een reductie van de voorraden in het kanaal, agressieve prijsdruk en de invloed van de aardbeving in Taiwan.

"De respons van klanten op de PC-producten die we in het derde kwartaal hebben gelanceerd, was geweldig. We blijven de grootste PC-leverancier ter wereld,"zegt Capellas. "Niettemin hebben we de veranderingen in de PC-verkoop en het distributiemodel niet kunnen bijhouden. We gaan nu snel over op nieuwe bedrijfsmodellen die zullen leiden tot de volgende generatie van PC-innovatie en Internet-toegang."

De resultaten van de drie business groepen zijn exclusief de effecten van AltaVista, Compaq Financial Services en bepaalde niet geallokeerde kosten inzake overhead. Dit effect bedraagt in totaal $ 426 miljoen in het derde kwartaal, vergeleken met $323 miljoen in het derde kwartaal van 1998.

Over het geheel genomen was de geografische groei van Compaqs activiteiten in het derde kwartaal (ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar) als volgt: Noord-Amerika: 2 procent; EMEA: 2 procent; Latijns-Amerika: 27 procent, Asia/Pacific: 18 procent; Japan: 14 procent en China 7 procent.

Vooruitblik
Samenvattend zegt Capellas: "We hebben specifieke doelen vastgesteld voor het derde kwartaal. Zo is het bedrijf weer winstgevend en hebben we onze bedrijfsactiviteiten volledig in lijn gebracht met de marktbehoeften, waarmee een verbeterde concurrentiepositie is gerealiseerd. Daarnaast hebben we een duidelijke strategie geïmplementeerd die de volgende generatie Internet-infrastructuur bij bedrijven mogelijk zal maken. Dit zal de sleutel zijn tot een versnelde winstgroei voor Compaq. We staan voor een aantal belangrijke uitdagingen, maar hebben vertrouwen in een goede voortgang bij het realiseren van onze belangrijkste doelstellingen en het realiseren van meerwaarde voor onze aandeelhouders.

Over Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op www.compaq.nl.

- Einde persbericht -

Noot voor redacties