BOVAG eist in Kort Geding duidelijkheid grenspomphouders

Datum nieuwsfeit: 27-10-1999
Vindplaats 2

BOVAG eist in Kort Geding duidelijkheid voor grenspomphouders van Staat der Nederlanden

De pomphouders die verenigd zijn in de afdeling Branche Behartiging Tankstations van BOVAG proberen nu via de rechter duidelijkheid te krijgen van de overheid over het terugvorderen van subsidies van grenspomphouders. BOVAG heeft daartoe een Kort Geding aangespannen tegen de Staat der Nederlanden dat morgenochtend, 28 oktober 1999 om 11.45 dient bij de rechtbank in Den Haag. Dit heeft voorzitter Dick Schurink van de BOVAG-afdeling BBT zojuist op een massaal bezochte ledenvergadering bekend gemaakt.

Op 1 november a.s. loopt de beroepstermijn af waarbinnen pomphouders beroep aan kunnen tekenen tegen de voornemens van de Nederlandse overheid om reeds verstrekte subsidies aan grenspomphouders terug te vorderen. De Nederlandse staat wordt daartoe gedwongen door een uitspraak van de Europese Commissie. Die veroordeelde (voor een deel) de subsidies die werden verstrekt om de pomphouders in de grensstreek te helpen bij hun moeilijke concurrentiestrijd met pomphouders in Duitsland. De subsidie werd beschikbaar gesteld na de accijnsverhoging in 1997 in ons land, waardoor de Nederlandse pomphouders een grotere concurentieachterstand opliepen.

Tot op dit moment verkeren de zelfstandige pomphouders die volgens de Europese Commissie op grond van hun contract van hun oliemaatschappij ook financiele ondersteuning hadden kunnen krijgen om de accijnsverhoging het hoofd te bieden, nog steeds in onzekerheid of de staat de subsidie nu bij hen zal gaan terugvorderen of bij de betrokken oliemaatschappij. De Nederlandse staat houdt zich op de vlakte terwijl de beschikking van de Europese Commissie daarover heel duidelijk is: de oliemaatschappij moet betalen. Dit betekent dat al 250 pomphouders nu worden gedwongen zelf een beroepsprocedure op te starten in Luxemburg, daarvoor juridische bijstand in te roepen, kortom tijd en kosten te spenderen, terwijl dit helemaal niet nodig is als er nu duidelijkheid wordt verschaft. Daarom eist BOVAG dat de Nederlandse overheid duidelijkheid geeft en deze pomphouders nu belooft de verstrekte subsidie, in ieder geval niet bij betrokken pomphouders te zullen terugvorderen.

BOVAG heeft inmiddels de andere aangesloten pomphouders die so-wie-so individueel bezwaar moesten aantekenen in de gelegenheid gesteld individueel daarmee te worden geholpen.

Overigens blijft BOVAG van mening dat de betrokken accijnsverhoging nu moet worden teruggedraaid om alle betrokken pomphouders niet nog meer schade te berokkenen.

Einde bericht

Noot voor redacties