Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Maandbericht september 1999 Amsterdam Airport Schiphol

Datum nieuwsfeit: 27-10-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Amsterdam Airport Schiphol

Maandbericht September

Schiphol, 27 oktober 1999 - In de maanden juli, augustus, september hebben in totaal ruim 10,8 miljoen passagiers via Schiphol gereisd. De drukste dag viel deze zomer op zondag 1 augustus met in totaal 132.056 vertrekkende en aankomende passagiers. Op vijf dagen na waren er in de maanden juli, augustus en september dagelijks meer dan 110.000 passagiers in de vertrek- en aankomsthal.

In de drukste zomermaanden is de punctualiteit van het passagiersverkeer sterk verbeterd ten opzichte van vorig jaar. In juli, augustus en september vloog 69,9% van alle passagiersvluchten op tijd. Vorig jaar was dit nog 60,5%. De vertrekpunctualiteit van lijndiensten en charters nam toe tot respectievelijk 65,9% en 40,6% (vorig jaar was dit 53,6% en 37,3%). De aankomstpunctualiteit voor lijndiensten verbeterde van 71,7% vorig jaar naar 80,1% dit jaar. Alleen de aankomstpunctualiteit voor het charterverkeer bleef met 44,5% iets achter bij vorig jaar (45,6%).

Vervoercijfers september 1999
Uit de vervoercijfers van Amsterdam Airport Schiphol blijkt dat in september 1999 3.506.805 passagiers via Schiphol reisden; 8,9 % meer dan in september 1998 (3.219.822). In de eerste negen maanden van 1999 reisden in totaal 27.980.104 passagiers via Schiphol; 6,7% meer dan in de eerste negen maanden van 1998 (26.216.985). Dit is inclusief transito-passagiers, reizigers die alleen een tussenstop op Schiphol maken en met hetzelfde vliegtuig hun reis vervolgen.

Het aantal starts en landingen in het handelsverkeer bedroeg in september 34.411, een toename van 7,0% ten opzichte van september 1998 (32.164). Deze sterke groei in het aantal vluchten (en passagiers) over de maand september is toe te schrijven aan het feit dat in september 1998 de cijfers voor het verkeer en vervoer lager uitvielen door een staking bij Northwest Airlines. In de eerste negen maanden van 1999 werden 293.776 vluchten uitgevoerd, in 1998 waren dit er 284.732; een toename van 3,2%.

Aan vracht werd in september 1999 95.374 ton vervoerd, tegen 91.291 ton in september 1998. Dit is een toename van 4,5 %. In de eerste negen maanden van 1999 werd 861.187 ton vracht vervoerd; 0,1% minder dan in dezelfde periode in 1998 (862.457).

Gebruiksplan 1999
Het aantal woningen dat op het eind van het gebruiksplanjaar (31 oktober 1999) feitelijk met meer dan 35 Ke belast zal zijn, wordt op basis van de huidige gegevens over elf maanden en een schatting voor oktober geraamd op 10.440. De Nederlandse luchtvaartsector heeft aan het begin van het gebruiksplanjaar 1999 toegezegd ervoor te zullen zorgen dat het aantal feitelijk met meer dan 35 Ke belaste woningen voor dit gebruiksplanjaar onder de 12.000 zal blijven.

Ten opzichte van de wettelijke etmaalzone (35 Ke) zijn tot en met september drie feitelijke overschrijdingen geconstateerd. Al deze punten liggen op het luchtvaartterrein en vallen onder het werkingsgebied van het Gedoogbesluit van de minister van Verkeer en Waterstaat, dat op 23 september van kracht is geworden voor de resterende periode van het gebruiksplanjaar 1999. Voor de wettelijke nachtzone (26 Laeq-zone) zijn tot en met september vier feitelijke overschrijdingen geconstateerd. Hiervan bevinden zich er drie op het luchtvaartterrein en ligt de vierde ter hoogte van de zogenaamde S-bocht die 's nachts gevlogen wordt om de geluidoverlast voor Zwanenburg zoveel mogelijk te beperken. Alle vier netwerkpunten behoren tot de "absurditeiten" die indertijd door de Commissie In 't Veld werden aangegeven en vallen daardoor onder de werking van het Gedoogbesluit.

Lawaaiige vliegtuigen
In september 1999 werd 0,5% van alle starts en landingen in het straalverkeer uitgevoerd met lawaaiige Hoofdstuk 2-vliegtuigen. In september 1998 was dit nog 0,9%. In de periode januari tot en met september 1999 bedroeg het aandeel Hoofdstuk 2-vliegtuigen in het straalverkeer 0,7%; in 1998 was dit 1,8% over dezelfde periode.

Om de geluidbelasting voor omwonenden terug te dringen, voert Amsterdam Airport Schiphol sinds november 1995 een ontmoedigingsbeleid voor Hoofdstuk-2 vliegtuigen. In 1995 bedroeg het aandeel Hoofdstuk-2 vliegtuigen in het straalverkeer op Schiphol nog 15%. De verwachting is dat over het hele jaar 1999 het aandeel Hoofdstuk-2 vliegtuigen in het verkeer op Schiphol op minder dan 1% zal uitkomen. Hoofdstuk-2 vliegtuigen worden vanaf 1 april 2002 niet meer toegelaten op Europese luchthavens.

084-1999/MG

© Amsterdam Airport Schiphol

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie