Cabeltron en Siemens gaan samenwerken

Siemens Nederland N.V. Index Search Contact Home

ICN 1099.042 nl

Den Haag, woensdag 27 oktober 1999

Cabeltron en Siemens gaan samenwerken: integratie Siemens meta-directory in Cabletron- netwerkproducten stroomlijnt business-processen in grote ondernemingen.

De Siemens-divisie Information and Communication Networks, een van 's-werelds grootste aanbieders van oplossingen voor spraak-, data- en mobiele netwerken, en Cabletron Systems, een van de grootste netwerkaanbieders ter wereld, gaan samenwerken op het gebied van meta-directories. In het kader van deze overeenkomst zal de DirX meta-directory van Siemens worden geïntegreerd in de netwerkproducten van Cabletron Systems. Daardoor worden gebruikers in staat gesteld, heterogene netwerken te beheren. Met deze samenwerking verbinden beide ondernemingen zich op het gebied van meta-directories.

Met de integratie van de Siemens meta-directory in de Cabletron netwerkproducten breiden beide ondernemingen de synchronisatie van de meest uiteenlopende directory-services nu ook uit tot netwerkstructuren: op deze wijze kunnen de meest uiteenlopende medewerkers-directories en directories van de netwerkinfrastructuur gelijktijdig worden beheerd. Uit een recent onderzoek van het Amerikaanse instituut Forrester Research Inc. blijkt dat de 1000 grootste ondernemingen ter wereld circa 180 verschillende directories gebruiken. Door deze directories te consolideren kunnen ondernemingen enorm besparen op resources die voorheen gebruikt werden voor het beheer van directories. Daarmee gaat een optimalisering van business-processen gepaard, bijvoorbeeld door het elimineren van fouten die optreden bij het actualiseren van veel verschillende directories door inconsistenties of foutieve communicatie. Er zijn kostenbesparingen mogelijk, omdat zoektijden en beheerkosten aanzienlijk worden teruggedrongen.

De samenwerking van Cabletron en Siemens is er onder andere op gericht, de Cabletron netwerkoplossingen op hun interoperabiliteit met de Siemens meta-directory te testen en tevens door certificering te bevestigen dat de gegevens-uitwisseling tussen de geteste producten en DirX zonder problemen verloopt.

Meta-directories vereenvoudigen het beheer van uiteenlopende directories. Directories zijn elektronische informatiesystemen in lokale en wereldwijde netwerken. Juist bij grote ondernemingen zijn er talrijke directories van uiteenlopende aard in gebruik. De beheerkosten bij parallel gebruik van deze directories zijn enorm. Nog afgezien van de hoge onderhoudskosten zijn ook inconsistenties door bijvoorbeeld dubbele invoer en redundantie schering en inslag. Bovendien zijn waardevolle PC-resources tijdens het onderhoud van de verschillende directories niet beschikbaar, en kunnen er lacunes in de veiligheid onstaan, doordat de gebruikersrechten van vertrokken medewerkers niet snel genoeg worden gewist.

Meta-directories verzamelen, filteren en consolideren precies de informatie die voor een bepaald item met alle benodigde gegevens over een medewerker, een bepaalde computer, een netwerk of ook een klant nodig is en stelt die informatie in gestandaardiseerde vorm ter beschikking. Wijzigingen worden automatisch in alle aangesloten directories overgenomen. Een meta-directory consolideert dus toepassingsspecifieke directories en databanken in organisaties met een heterogene IT-infrastructuur. Hij slaat informatie op over objecten, personen, organisaties, toepassingen, verdeellijsten, netwerk-hardware en andere decentrale diensten. Het kan daarbij gaan om communicatie-adressen zoals telefoon- en faxnummers, e-mailadressen, persoonsgegevens, IP-adressen, profielen van gebruikers en netwerk-ressources, URL's, maar ook informatie voor de toegangscontrole.

Nadere inlichtingen voor de redactie: Afdeling persvoorlichting, Sandra Strotkamp Tel. (070) 333.1433