HP Verifone: oplossing draadloos opwaarderen visacards

Datum nieuwsfeit: 28-10-1999

HP'S VERIFONE LEVERT OPLOSSING VOOR
DRAADLOOS OPWAARDEREN VISACARDS

Iers telecommunicatiebedrijf ontwikkelt geavanceerde toepassingen op zowel het vaste als het mobiele netwerk.

Amstelveen, 28 oktober 1999 - Hewlett-Packard maakt bekend dat zijn divisie VeriFone het Wireless Application Protocol (WAP) heeft geïntegreerd in zijn VeriSmart e-commerce platform. Daarmee is voor eircom, de grootste telecomaanbieder van Ierland,
's werelds eerste WAP-project gerealiseerd. Het betreft het Information Age Town project in de Ierse stad Ennis, dat dient als proeftuin voor het ontwikkelen en invoeren van een breed scala nieuwe diensten op het mobiele telefoonnet. Als één van de eerste mogelijkheden zal het opwaarderen van VisaCash creditcards via mobiele telefoons operationeel zijn. Met deze smartcards kunnen kleine betalingen direct worden afgewikkeld, zoals het betalen bij parkeermeters en het afrekenen in telefooncellen. Op basis van de ervaringen met het project, heeft ook de Bank van Ierland besloten voor zijn rekeninghouders met een VisaCash smartcard, gebruik te gaan maken van de nieuwe diensten van eircom.

Information Age Town
In 1997 heeft de stad Ennis de door eircom uitgeschreven competitie 'Information Age Town' gewonnen. Een bedrag van 15 miljoen Ierse ponden werd door eircom beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het winnende project. Dit bedrag wordt besteed aan geïntegreerde ICT-technologie, een telecommunicatie-infrastructuur en trainingsfaciliteiten in Ennis. Voor het Information Age Town project heeft eircom het complete VeriSmart-platform geïmplementeerd, inclusief een groot aantal Personal ATM-applicaties van VeriFone.

Het project is nu al van grote invloed op de samenleving in Ennis. Op langere termijn zal die doorwerken door heel Ierland. Want de ervaring die in Ennis wordt opgedaan en de daaruit voortkomende technologie en telecomdiensten zullen de komende jaren over het hele land worden verspreid.

Meer informatie over het project 'Information Age Town' is te vinden op www.ennis.ie.

eircom
In Ierland is eircom de grootste leverancier van telecommunicatiediensten. Het bedrijf heeft sinds 1984 meer dan drie miljard Ierse ponden geïnvesteerd in de telecommunicatie-infrastructuur - zowel draadloos als bekabeld - waardoor Ierland nu beschikt over één van de meest geavanceerde telefoonnetten van Europa. Het dienstenpakket van eircom breidt zich snel uit, niet alleen met nieuwe diensten, maar ook door uitbreiding van de mogelijkheden van bestaande diensten. In de komende jaren zullen er steeds meer faciliteiten ter beschikking komen, waarmee abonnees direct gebruik kunnen maken van de digitale 'intelligentie' die in het netwerk van eircom is geïntegreerd.

VeriSmart
VeriSmart is gebaseerd op een schaalbare client/server-technologie waarmee banken en verzekeringsmaatschappijen, telecommunicatiebedrijven en andere dienstverlenende organisaties complete platforms voor e-commerce kunnen ontwikkelen en implementeren. Het platform ondersteunt vele bestaande en nieuw te ontwikkelen applicaties voor dienstverlening op mobiele en vaste telefoonnetwerken. VeriSmart voorziet daarbij in beveiligde contacten tussen gebruikers en de hostsystemen, ongeacht welke applicatie daarbij wordt gebruikt.

VeriFone
VeriFone (www.verifone.com) is als divisie van Hewlett-Packard toonaangevend leverancier van oplossingen voor veilig en betrouwbaar betalingsverkeer over netwerken. Op dit moment zijn er in meer dan 100 landen ruim zeven miljoen betaalsystemen van VeriFone actief.

Informatie over Hewlett-Packard en het Y2K-programma is te vinden op: www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van Internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. De computer-gerelateerde omzet over het jaar 1998 bedroeg wereldwijd 39,5 miljard dollar. HP is bezig met de oprichting van een aparte organisatie voor de productie van test-en-meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Deze activiteiten genereerden in 1998 een omzet van 7,6 miljard dollar.

Met 123.000 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar in 1998 is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Noot voor redacties