Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Wildgroei van keurmerken dreigt ook op Internet

Persbericht

Rapport over keurmerken bij eerste verjaardag 'Goedgekeurd Keurmerkinstituut'

Wildgroei van keurmerken dreigt ook op het Internet

Het Keurmerkinstituut vreest dat op het Internet eenzelfde wildgroei van keurmerken ontstaat als in de “gewone” wereld. Doordat de drempel om producten en diensten via Internet aan te bieden heel laag is, zit er veel kaf tussen het koren van de aanbieders. Naarmate meer consumenten teleurstellende ervaringen opdoen, groeit de behoefte aan een onafhankelijke kwaliteitsgarantie, zoals een keurmerk die verschaft. Naast bonafide keurmerken, duiken dan ook pseudo-keurmerken op, die een vals gevoel van vertrouwen bij de consument wekken.

Dit stelt het Keurmerkinstituut in een rapport over de ontwikkelingen sinds de introductie -nu een jaar geleden- van het nieuwe consumentenkeurmerk “Goedgekeurd Keurmerkinstituut”, de opvolger van het keurmerk van de Vereniging van Huisvrouwen. De catalogus van keurmerken, die het Keurmerkinstituut bijhoudt op zijn website (www.keurmerk.nl), telt nu al vier serieuze Internet-keurmerken die gericht zijn op consumenten, en daarbij zijn de pseudo-keurmerken niet meegerekend.

Naast de risico’s van betalen via het Internet (raakt mijn creditcardnummer niet in handen van onbevoegden?) zijn er twee nieuwe vormen van onzekerheid bij aankopen via het Internet:
- privacy: wat doet de leverancier met de gegevens die ik invul op het bestelformulier?

- levering: krijg ik wel wat ik heb besteld (en betaald)? Voor beide problemen worden steeds meer keurmerk-achtige oplossingen bedacht, maar ook de vanouds bekende keurmerken blijken uitstekend inzetbaar. Willem van Weperen, directeur van het Keurmerkinstituut: “Producten en diensten met ons keurmerk moeten sinds mensenheugenis zijn voorzien van goede aankoopinformatie, opdat de koper het aanbod goed kan beoordelen, en weet wat hij geleverd krijgt. Deze eisen gelden zowel voor de traditionele winkel als voor het postorderkanaal, en ze zijn onverminderd van kracht voor aanbiedingen op het Internet. We hebben op dit punt niets aan onze keuringseisen hoeven veranderen. Na aflevering van een product met ons keurmerk is de leverancier verplicht goede service en garantie te geven. Als dit wordt nagelaten, kan de consument bij ons terecht, want de leverancier staat bij ons onder contract. Ook hierin blijken onze eisen bestand tegen de nieuwe tijd. Hoewel de huidige privacy-wetgeving in Nederland op zich afdoende is, controleren we dit aspect wel intensiever dan voor het Internettijdperk”.

Het rapport van het Keurmerkinstituut geeft ook een overzicht van nieuwe keurmerk-initiatieven in de afgelopen twaalf maanden, en het beantwoordt de meest gestelde vragen over keurmerken. Het rapport is alleen op de website van het Keurmerkinstituut beschikbaar; het wordt niet op papier uitgegeven. Op de website staan ook lijsten van de producten, diensten en accommodaties die het Keurmerkinstituut heeft goedgekeurd.

Het Keurmerkinstituut herdenkt het eenjarig bestaan van zijn nieuwe keurmerk niet alleen met het genoemde rapport, maar ook met een jubileumadvertentie, komende zaterdag, in het Algemeen Dagblad en Trouw, samen met een aantal leveranciers van producten met het nieuwe keurmerk.

29 oktober 1999

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie