De nieuwe contractvormen bij integrale aanpak bouwproces

Datum nieuwsfeit: 28-10-1999
Stichting Bouw Research

Rotterdam, 28 oktober 1999

Nieuwe contractvormen vereist bij integrale aanpak bouwproces

Bij bouwprojecten staat de integrale aanpak steeds vaker voorop. Daarbij wordt gebruik gemaakt van nieuwe contractvormen, zoals alliantie en partnering, design and construct en Build Operate Transfer (BOT). Van deze, en een aantal bekendere contractvormen, wordt in de publicatie "Bouworganisatiemodellen en aannemingscontracten" van Stichting Bouwresearch (SBR) helder uiteengezet hoe de posities, aansprakelijkheid en verantwoordelijkheden van bouwondernemers en opdrachtgevers verschuiven ten opzichte van het traditionele contractmodel. Beschreven staat waar partijen bij het afsluiten van aannemingscontracten rekening mee moeten houden.

De opkomst van nieuwe contractvormen leidt tevens tot moderne vormen van geschillen-beslechting. Partijen staan minder lijnrecht tegenover elkaar en proberen bij verschil van inzicht het conflict zelf op te lossen. Geschillenbeslechting in de vorm van mediation, conciliation en minitrage komt steeds vaker voor. De publicatie gaat in op deze vormen, waarmee de lezer een compleet pakket wordt geboden om gezamenlijk met andere partners een optimaal bouwproces en een maximale bouwkwaliteit te realiseren.

In de publicatie zijn de contractvormen bouwteamovereenkomst, design and construct en turnkey, general contracting, BOT-constructies en allianties en partnering in afzonderlijke hoofdstukken uitgewerkt. Daarbij vormt het traditionele aanbestedingsmodel het uitgangspunt en worden voor- en nadelen ten opzichte van dit model aangegeven. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een lijst met aandachtspunten en een literatuurlijst.

De publicatie "Bouworganisatiemodellen en aannemingscontracten" is bestemd voor iedereen die meer wil weten van de moderne ontwikkelingen op het gebied van het bouwcontractenrecht en geschillenbeslechting. Tot de specifieke doelgroep behoort het hoger kader van grote en middelgrote bouwondernemingen in de woning- en utiliteitsbouw en de grote opdrachtgevers.

Noot voor redacties