Blijf bij de tijd met BBC World

Datum nieuwsfeit: 29-10-1999

Oktober 1999

Blijf bij de tijd met BBC World

Zodra de klokken weer een uurtje vooruit gezet zijn, start op BBC World Time Season. Rondom november staan de programma's op BBC World in het teken van tijd.

Clockwatch
Vrijdag 29 oktober van 22.30 tot 23.00 uur.
Bijzondere klokken en horloges lopen een half uur lang in Clockwatch over het beeldscherm: van 's werelds grootste klok - de Big Ben - naar een man die al dertig jaar horloges ontwerpt en deze tevens met de hand weet te vervaardigen.

Gardens Of The Mind
Maandag 1 november 22.30 uur.
De nieuwste ontwikkelingen om het heelal te begrijpen, inspireren de tuinontwerpen. Net zoals kunst en poëzie eens gebruikt werden om vorm te geven aan een Engels park in achttiende-eeuwse stijl. Gardens of the Mind bekijkt hoe tuinarchitectuur in het landschap gebruikt is om ideeën van een tijdperk uit te drukken.

Stowe Landscape Garden werd gezien als de meest intellectuele tuin in haar tijd. Deze tuin werd destijds ontworpen om de filosofische en politieke ideeën van de eigenaars weer te geven. Charles Jencks, schrijver van The Language of Postmodern Architecture, creëert een "Garden of Cosmic Speculation" waarin hij de grillige grenzen van de wetenschap viert.

How to Beat the Clock
Dinsdag 2 november van 18.30 tot 19.00 uur.
Tijd: Je kunt het doorbrengen, verspillen of erover liegen, maar het belangrijkste onderwerp in de volgende eeuw is wel hoe tijd te managen. In How to Beat the Clock neemt David Stafford een aantal experts mee op onderzoek rond de wereld.

Stephen Hawking's Universe
Vanaf 6 november van 21.10 tot 22.00 uur.
Waar komt de mens vandaan? Hoe is het universum tot stand gekomen? En hoe zal het eindigen? Zien is geloven, luidt de titel van de eerste uit zes afleveringen van Stephen Hawking's Universe. Stephen tracht daarin deze fundamentele vragen over de mensheid te beantwoorden.

PR REPRESENTATIVE (THE NETHERLANDS)
PRessure International B.V.
P.O. Box 86, 5680 AB BEST, The Netherlands
Tel: 0031 499 39 81 63 Fax: 0031 499 39 19 18 E-mail: (pressure@iaehv.nl)

20:20 Profiles of the Century
Elke zondag van 21.10 tot 22.00 uur.
Deze maand staan Martin Luther King (7 november), Frank Sinatra (14 & 21 november) en Ronald Reagan (28 november) centraal in 20:20 Profiles of the Century.

The Flow of Time
Zondag 14 november om 19.10 uur.
David Malones fascinerende film The Flow of Time onderzoekt de meest raadselachtige paradoxen van tijd. Waar komt het vandaan? Waar gaat het heen? En bestaat het ook elders dan alleen in onze gedachten?

Horizon: The Time Lords
Zondag 21 november om 19.10 uur.
Doorgedraaide wetenschappers of genieën van het nieuwe millennium? Het Horizon-team neemt in The Time Lords een kijkje onder de mensen die geloven dat de grenzen van reizen doorbroken kunnen worden - met tijdreizen.

Czech-Mate: Inside The Revolution
Zondag 28 november om 19.10 uur.
Even terug in de tijd gaat BBC World's Affairs Editor John Simpson met Czech-Mate: Inside The Revolution. Daarin onthult Simpson alle ins en outs over de Paarse revolutie in Tsjecho-Slowakije. Simpson vertelt hoe Moskou achter de revolutie -in plaats van spontante opstand- zat op 17 november 1998. De geïnterviewden in dit programma zijn onder meer president Vaclav Havel, voormalig minister van Buitenlandse Zaken Jiri Dienstbier, belangrijke leden van de geheime politie en van de speciale Tsjechische Parlementscommissie. Tevens zijn er beelden te zien hoe het communistische regime afbrokkelt.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (

Noot voor redacties