Politiebericht Hollands Midden

Afkomstig van: Verboon, Yvette
Datum: 29 oktober 1999

Verkeersongeval met letsel Oegstgeest
Een bromfietster uit Sassenheim heeft op donderdag 28 oktober omstreeks 09.00 uur letstel opgelopen toen zij was aangereden door een 36-jarige automobilist uit Leiden. De automobilist reed over de Kwaaklaan in de richting van de Abtspoelweg. Vlak voor de kruising met het fietspad stopte de automobilist om te zien of er fietsers/bromfietsers wilden oversteken. Hierna trok de automobilist op en wilde rechtdoor wegrijden, hierbij zag hij de bromfietster niet. Op de kruising met het fietspad reed de bromfietster tegen de auto aan. De bromfietster is met een gebroken been en een snee in het gezicht naar een ziekenhuis in Leiden vervoerd.

Rijden onder invloed Katwijk
De politie heeft op donderdag 28 oktober omstreeks 03.40 uur een 30-jarige automobilist uit Den Haag aangehouden wegens rijden onder invloed op de Tramstraat. De politie trof de man beschonken aan in zijn wagen en maakte een verwarde indruk. Ongeveer 40 meter in de richting van rotonde Zeeweg/Karel Doormanlaan werden sporen aangetroffen van een aanrijding. De auto bleek zwaar beschadigd. Tevens lag er een betonpaaltje om. De man blies op het politiebureau 515 ug/l.

Diefstal uit woning Rijnsburg
Een 78-jarige vrouw heeft op donderdag 28 oktober aangifte gedaan van diefstal uit haar woning aan de Smidstraat. Op dinsdag 26 oktober kwam een man bij de aangeefster aan de deur en verschafte zich toegang tot de woning door middel van een smoes. De aangeefster miste later een klein geldbedrag.

Verkeersongeval met letsel Voorhout
Een 88-jarige fietser uit Voorhout heeft op donderdag omstreeks 16.00 uur letsel opgelopen toen hij was aangereden door een 58-jarige automobilist uit Noordwijkerhout. De fietser reed over de Prinsenweg richting de Torenlaan. Op de kruising met de Teylingerlaan verleende hij geen voorrang aan de voor hem van rechtskomende automobilist, en stak met de fiets aan de hand de straat over. De automobilist trachtte de fietser nog te ontwijken, maar kon uiteindelijk een aanrijding niet meer voorkomen. De fietser is met letsel aan een knie en een hand naar een ziekenhuis in Leiderdorp vervoerd.

Automobilist verleent geen voorrang aan bromfietser Zoeterwoude-Rijndijk Gistermiddag verleende een 38-jarige automobilist uit Barneveld op de Burgemeester Smeetsweg geen voorrang aan een 18-jarige bromfietser uit Zoeterwoude-dorp. Bij het afslaan zag de autobestuurder vermoedelijk de over het fietspad rijdende bromfietser over het hoofd. De bromfietser is met een gebroken sleutelbeen overgebracht naar het ziekenhuis.

Automobilist op verkeerde weghelft veroorzaakt frontale aanrijding Nieuwe Wetering Gisteravond ontstond op de Provincialeweg N445 een frontale aanrijding tussen twee auto's. Een 41-jarige automobilist uit Zoetermeer reed door nog onbekende oorzaak over de verkeerde weghelft. Ter hoogte van het viaduct botste hij frontaal op de tegemoetkomende auto bestuurd door een 44-jarige inwoonster van Roelofarendsveen. Daarbij raakte zij en een 23-jarige inzittende uit Roelofarendsveen gewond. De bestuurster moest door de brandweer worden bevrijd. Beiden zijn met nog onbekende verwondingen overgebracht naar het LUMC. De veroorzaker hield slechts lichte schrammetjes aan het ongeval over. De politie sloot enige tijd de Provinciale weg voor het verkeer af.

Onverzekerd onder invloed rijden Leiden
Afgelopen nacht zag de politie op de Stevenshofdreef een auto rijden die niet verzekerd was. Nadat de agenten de 34-jarige bestuurder uit Den Haag hadden laten stoppen bleek deze ook nog eens teveel gedronken te hebben. Een ademanalyse aan het bureau wees een promillage van 0.60 uit. De auto bleek ook nog eens niet APK-gekeurd te zijn. Een proces-verbaal is tegen de verdachte opgemaakt.

Verdachte tasjesroof aangehouden Leiden
De politie heeft gisteren een 22-jarige Leidenaar aangehouden die wordt verdacht van een tasjesroof op de Marnixstraat. Op 12 oktober werd daar van een 55-jarige Leidse fietster de handtas met geweld van haar schouder getrokken. De rover ging er toen met de tas op een fiets vandoor. De tas werd enkele dagen later teruggevonden. Een klein geldbedrag bleek niet meer aanwezig. Na uitgebreid rechercheren werd de verdachte bij de politie bekend. De Leidenaar wordt vandaag bij de officier van juistite voorgeleid.

Diefstal uit woning Noorden
Een 46-jarige man heeft op vrijdag 29 oktober aangifte gedaan van diefstal uit zijn woning aan de Voorweg. De insluiper heeft zich vermoedelijk door braak en inklimming toegang tot de woning verschaft. Weggenomen is een tas, een GSM, portemonnee met een geldbedrag en pasjes.

Verkeerscontrole Boskoop
De politie heeft op donderdag 28 oktober in het kader van de verkeersveiligheid een grote technische verkeerscontrole gehouden aan Den Ham en op het Reijerskoop. De controle werd samen met de verkeersdienst, motorrijders, douane en de Rijksverkeersinspectie gehouden. Op het Reijerskoop werd van 14.30 tot 17.30 uur 25 personenauto's, 33 bedrijfsauto's, 14 vrachtauto's en een tractor gecontroleerd. Vier bedrijfsautomobilisten kregen een bekeuring voor het rijden zonder gekeurde trekhaak in combinatie met een te zware aanhangwagen. Drie kregen een bekeuring voor overbelading, waarvan één zes keer zoveel te zwaar bleek. Zes automobilisten kregen een waarschuwing van de douane voor het rijden met een buitenlands kenteken terwijl men in Nederland woonachtig is.

Aan Den Ham werden tussen 19.00 uur tot 22.00 uur 23 vrachtauto's, 11 bedrijfsauto's en vier personenauto's gecontroleerd. Er werd één proces verbaal opgemaakt voor een kapotte snelheidsbegrenzer bij een vrachtauto. Een bedrijfsauto bleek overbeladen. Zeven hadden eeen defecte verlichting. Bij één werd geen hulpkoppeling en verlichting (voor de aanhangwagen) aangetroffen. De Rijksverkeersinspectie heeft een bedrijfsauto tijdelijk in bewaring gesteld wegens het rijden zonder vergunning.

De politie heeft tijdens deze verkeerscontrole omstreeks 21.45 uur een 57-jarige automombilist uit Boskoop aangehouden aan Den Ham wegens rijden onder invloed en het negeren van een stopteken. De automobilist kwam met groot licht aangereden. Hij negeerde een stopteken en reed verder in de richting van Boskoop. Een motoragent wist hem op de Plankier in te halen en tot stoppen te dwingen. Op het politiebureau blies de man 865 ug/l (1.95 prom.) De man kreeg een rijverbod van acht uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Diefstal uit woning Waddinxveen
Een 36-jarige vrouw heeft op donderdag 28 oktober aangifte gedaan van diefstal uit haar woning aan de Sperwerhoek. De insluiper heeft zich vermoedelijk toegang tot de woning verschaft door een onafgesloten achterdeur. Weggenomen is een portemonnee met een geldbedrag en pasjes.

Bewoner overloopt inbreker Reeuwijk
Een bewoonster van de Platteweg overliep gisteren rond het middaguur een inbreker in haar woning. De bewoonster trof bij thuiskomst de achterdeur open. In de woning bevond zich een inbreker. Hij zet het op een lopen en probeert er met een fiets vandoor te gaan. De bewoonster probeerde de vlucht van de inbreker te verhinderen door op de brug naar de woning te gaan staan. Daarop onstaat een klein vechtpartijtje en valt de fiets van de inbreker in de sloot. Te voet lukt het de man toch te ontkomen. De politie is nu op zoek naar een ongeveer 30-jarige man met donkerblond krullend haar en een rond gezicht. Hij droeg een grijs trainingspak met roze op de schouders. Nog niet bekend is of het hem nog is gelukt iets uit de woning weg te nemen.

Dodelijk slachtoffer - Politie zoekt dringend getuigen Lekkerkerk In het onderzoek naar de toedracht van een donderdagavond verdronken 18-jarige vrouw uit Lekkerkerk doet de politie een dringende oproep aan getuigen. De vrouw uit Lekkerkerk werd omstreeks 22.00 uur in het water langs de Tiendweg-West gevonden. Daar was de politie bezig met de afhandeling van een drie kwartier eerder gebeurd ongeval. Een 25-jarige man uit Alblasserdam was met een scooter ten val gekomen. De man die al rijdend planken met zich meevoerde was ten gevolge van het ongeval enige tijd buiten bewustzijn geweest. Voor onderzoek is hij met de ambulance naar het IJssellandziekenhuis gebracht. Over wat precies gebeurd was kon de man geen duidelijkheid verschaffen. Bij het onderzoeken van de toedracht van dit ongeval werd in het water langs de Tiendweg de vrouw gevonden. Meteen is het ogenschijnlijk levenloze lichaam gereanimeerd en is medische zorg aan de vrouw verleend. Zij is met een spoedtransport naar het IJssellandziekenhuis overgebracht maar later die avond overleden. In het water langs de Tiendweg werd de fiets van het slachtoffer teruggevonden. De politie is een onderzoek gestart naar de toedracht van haar overlijden. Kort na het onderuitgaan van de scooter, hebben vier fietsers die in de richting van Lekkerkerk reden, de scootterrijder nog aangesproken. Reagerend op de klap, zijn zij omgekeerd. Toen de man echter aan de zorg van politie en ambulancepersoneel was toevertrouwd hebben zij hun weg vervolgd. Graag komt de politie in contact met deze getuigen. Ook anderen die menen informatie te hebben die voor het onderzoek van belang kan zijn, wordt verzocht contact op te nemen met de politie. Het telefoonnummer is (0182) 38 91 11.