Ned. Kath. Oudervereniging verwijt Hermans koopmansgedrag

Datum nieuwsfeit: 29-10-1999
Nederlandse Katholieke Oudervereniging

Den Haag, 29 oktober 1999

Nederlandse Katholieke Oudervereniging (NKO) laakt koopmansgedrag van minister Hermans

Minister Hermans wil de extra tegemoetkoming in de studiekosten van f 50,-- per kind voor inkomens tot f 40.000,-- en f 150,-- per kind voor inkomens tot f 52.000,-- pas de komende jaren laten ingaan. De NKO vindt dit (koopmans)gedrag onaanvaardbaar. Ouders hebben nu te maken met sterk gestegen studiekosten door de vernieuwing in de 2e fase.

De Tweede Kamer heeft minister Hermans onlangs gevraagd om een kostendekkende tegemoetkoming in de studiekosten. Aanleiding hiervoor waren de sterk gestegen kosten voor boeken en multimedia ten gevolge van de invoering van de 2e fase voortgezet onderwijs. De NKO heeft hierop vanaf het begin van de vernieuwingsplannen reeds gewezen. (Ook bij de vernieuwing mavo/vbo/vso geldt dit).

Ouders worden vanaf het begin van de vernieuwing geconfronteerd met sterk gestegen studiekosten. Nu wil minister Hermans de extra verhoging van f 50,-- per kind voor inkomens tot f 40.000,-- pas laten ingaan in september 2000 en de extra verhoging van f 150,-- per kind voor inkomens tot f 52.000,-- pas in het schooljaar 2001 - 2002. De NKO vindt dit onacceptabel en getuigen van laakbaar (koopmans)gedrag over de rug van de ouders. Bovendien is het de vraag of de geboden extra tegemoetkomingen wel voldoen aan de vraag van de Tweede Kamer om te zorgen voor een kostendekkende vergoeding.