Hulporganisaties distantieren zich van verkoop via internet

Datum nieuwsfeit: 29-10-1999
Rode Kruis Vlaanderen

Persbericht

Rode Kruis en Artsen Zonder Grenzen distantiëren zich volledig van de verkoop van producten door Roy en Royal Consulting

De firma's Roy Consulting en Royal Consulting gebruiken zonder toestemming de naam van Artsen Zonder Grenzen en het Rode Kruis bij de verkoop van eerstehulpkits en andere producten via telemarketing en het Internet.

Sinds september hebben zowel Artsen Zonder Grenzen als Rode Kruis-Vlaanderen tientallen telefoons gekregen van particulieren die door deze firma's werden gecontacteerd. Beide hulporganisaties hebben onmiddellijk contact opgenomen met de firma's en geprobeerd deze misleidende praktijken stop te zetten maar helaas zonder gevolg. Na herhaaldelijk tevergeefs aandringen zagen het Rode Kruis en Artsen Zonder Grenzen zich genoodzaakt juridische stappen te ondernemen.

De Rechtbank van Koophandel in Brussel heeft nu bij beschikking in kortgeding beslist dat Roy Consulting onmiddellijk zijn handelspraktijken moet staken. Zij mogen de naam of het logo van het Rode Kruis en Artsen Zonder Grenzen niet meer gebruiken. Bij elke inbreuk moeten zij een dwangsom van 150.000 fr. betalen. Royal Consulting AB moet onmiddellijk elke verwijzing naar de naam of het logo van Artsen Zonder Grenzen en Rode Kruis-Vlaanderen op hun website verwijderen. Per dag vertraging en per inbreuk moeten zij een dwangsom betalen van 500.000 fr.

Artsen Zonder Grenzen en het Rode Kruis betreuren dat de consument door deze agressieve verkoopspraktijken werd misleid. Dergelijke praktijken kunnen ook het imago en de werking van humanitaire organisaties schade toebrengen.

Om te voorkomen dat de beschermende betekenis van het rodekruisembleem verloren gaat, is het bovendien belangrijk dat het embleem zowel in vredestijd als in oorlogstijd correct wordt gebruikt. Het rodekruisembleem, een rood kruis op een witte achtergrond, is in oorlogstijd een internationaal erkend symbool van bescherming. Het is dan letterlijk van levensbelang want het verzekert de bescherming van de gewonden en de hulpverleners. De benaming 'Rode Kruis' en het embleem zijn in ons land beschermd door de wet van 4 juli 1956.

Brussel, 29 oktober 1999

Voor meer informatie:
Leen Tullen, tel. kantoor: (02)645.45.01, gsm: (075)64.00.23, fax: (02)646.04.41, e-mail: perszaken@redcross-fl.be Rode Kruis-Vlaanderen-Perszaken, Vleurgatsesteenweg 98, 1050 Brussel.