Politiebericht stad Groningen

Zaterdagochtend 30 oktober 1999

Dagelijkse berichten district Groningen/Haren

Diefstal bromfiets krantenbezorger
Terwijl een 18-jarige jongen vrijdagmiddag op de Paterswoldseweg kranten bezorgde werd de door hem gebruikte bromfiets gestolen. Een ongeveer 25-jarige man pakte de bromfiets toen de jongen juist bezig een portiek te voorzien van de krant. Een getuige zag de verdachte wegrijden. Na een korte achtervolging verloor hij de verdachte op de Eeldersingel uit het oog. De bromfiets is nog spoorloos.

Vals geld
Op de Grote Markt probeerde een 17-jarige jongen afgelopen nacht een vals bankbiljet van honderd gulden bij een cafetaria te wisselen. Toen medewerkers in de gaten kregen dat het bankbiljet vermoedelijk vals was waarschuwden zij de politie. De jongen werd aangehouden en ingesloten. Hij bleek nog gehoord te moeten worden voor andere feiten.

Belediging
Een 33-jarige man uit Groningen is afgelopen nacht op de Grote Markt aangehouden. De man vond het nodig op grove wijze aanwezige agenten te beledigingen en uit te schelden. Aan het bureau kreeg de verdachte een proces verbaal, waarna hij werd heengezonden. De man was onder invloed van alcohol. Hij bood voor zijn vertrek zijn excuses aan.

Alcohol gebruik
Op de Kajuit heeft de politie afgelopen nacht een 33-jarige stadjer aangehouden voor het rijden onder invloed. Bij een controle bleek de bestuurder teveel gedronken te hebben. Een blaastest wees uit dat de man 1 promille in zijn bloed had. Een 28-jarige stadjer werd op de Stationsweg aangehouden. Hij bleek bijna 1.5 promille in zijn bloed te hebben. Terwijl op de Astraat een 36-jarige stadjer werd gepakt voor het rijden onder invloed. Hij bleek ruim 1.5 promille in zijn bloed te hebben. Bovendien was hij niet in het bezit van een rijbewijs. De auto werd in beslag genomen. Alle drie bestuurders kregen een proces verbaal en rijverbod opgelegd.

Letsel
Op de Eikenlaan liep vrijdagochtend een 81-jarige vrouw uit Groningen rugletsel op. De vrouw fietste de Eikenlaan op, terwijl een 50-jarige automobilist juist groen licht kreeg. De vrouw werd geschept en met vermoedelijk gebroken rugwervels naar een ziekenhuis gebracht.
*Op de Staringstraat kwam een 65-jarige fietster met het portier van een auto in botsing. Zij passeerde de auto van een 25-jarige man uit Breukelen, toen deze zijn portier opende. De vrouw werd met haar fiets omver gegooid. Zij liep bij de val oogletsel op, waarvoor zij naar een ziekenhuis werd gebracht.

Vast in lift
In een flatgebouw aan de Zonnelaan heeft een 15-jarig meisje vrijdagavond enige tijd vastgezeten in een lift. De deur van de lift begaf het terwijl het meisje daarin zat. Na enige tijd werd de brandweer gewaarschuwd, die in eerste instantie ook de deur niet kon openen. Met grof geweld moest de deur worden opengebroken. De vrouw viel door de spanning enige keren flauw. Zij werd door de broeders van de GGD behandeld en thuis afgezet.

Vernieling en diefstal uit auto's
Vrijdagavond pakte de politie een 29-0jarige man zonder vaste woonplaat op. De man had na eerdere vergrijpen het politiebureau juist verlaten. Vermoedelijk was hij het niet eens met de behandeling. Hij begon vervolgens tegen de ramen van het bureau te slaan en dreigde de ruiten in te gooien. Nadat hij was gewaarschuwd ging hij richting Kostersgang. Daar vernielde hij met een ijzeren staaf de ruit van een auto en een verkeersbord. Na een korte achtervolging door agenten werd hij op de Winschoterkade opgepakt. Hij zit dus weer vast.

Vechtersbazen
Op de Grote Markt zijn door de politie afgelopen nacht twee mannen van 21 en 19 jaar uit Groningen opgepakt. Na een melding dat er een vechtpartij gaande was ging de politie ter plaatse. Op de Grote Markt troffen ze enkele vechtenden aan. Toen agenten de vechtersbazen wilden scheiden begon de 21-jarige verdachte een agent te slaan en te beledigen. Nadat hij was aangehouden trachtten de 19-jarige verdachte de man te ontzetten. Ook hij trapte naar de politiemensen. Ondanks hevig verzet van beide heren werden ze aangehouden en ingesloten.

Lastige klant In een cafe bedrijf aan de Grote Markt werd een 25-jarige man uit Alteveer aangehouden. De man had zich agressief gedragen tegenover een aantal vrouwelijke cafébezoekers Toen hij zijn zin niet kreeg gooide hij een glas bier over de vrouwen heen. Nadat hij door medewerkers van het café was overmeesterd sloeg hij een van hen in het gezicht. De man werd overgedragen aan de politie en is ingesloten.

Voor nadere informatie afdeling voorlichting tel. 050-5995010