Nederlandse schakers draaien bovenin mee bij jeugd-WK

Datum nieuwsfeit: 31-10-1999
Koninklijke Nederlandse Schaakbond

WK jeugd t/m 10-18 in Spanje
door Hans Klip en Dimitri Reinderman

Officiële site: 195.235.97.120/oropesa99/html/index.html
Resultaten Nederlanders: home.planet.nl/~rooij486/WKJeugd.htm
Alle partijen (ronde 1-6) in PGN (sommige met commentaar)

Nederlandse deelnemers draaien bovenin mee bij jeugd-WK

De vijf Nederlandse deelnemers spreken een aardig woordje mee bij het WK Jeugd in het Spaanse Oropesa del Mar. Zij kunnen na zes van de elf ronden bogen op de fraaie score van 21½ uit 30. Robin Swinkels (J10) en Daniel Stellwagen (J12) zijn goed voor ieder vijf punten. Robin heeft zijn laatste drie partijen gewonnen. Enkele keren was hij in gevaar maar handig wist hij telkens zich uit de moeilijkheden te redden. Vooral de partij tegen de Amerikaan Noah Pang is het naspelen waard. Daniel laat zien dat zijn goede prestatie bij het EK, toen hij tweede werd, geen uitschieter is geweest. Hij begon het toernooi met drie overtuigende overwinningen, speelde toen twee keer remise (beide malen een plusremise) en zette de zesde partij vervolgens weer in winst om. Joost Berkvens (J18) doet nauwelijks onder voor zijn twee jongere collega's. Joost leed zijn enige nederlaag in de vierde ronde, toen hij in een gewonnen eindspel een vrijpion van zijn sterke Franse opponent Laurent Fressinet een veld te ver liet komen. De schade werd gerepareerd door twee zeges.

Bianca Muhren (M14) boekte haar mooiste overwinning tegen Alina Motoc. Bianca liep de Roemeense in de aanval onder de voet. Tijdens het EK had zij nog verloren. De Brabantse nam dus op overtuigende wijze revanche. Désiree Hamelink (M18) speelt tot nu toe een weinig gelukkig toernooi. In de vijfde ronde won zij soepel van de Spaanse kampioene Yolanda Penas Hernandez maar door een onnodige nul viel de trouwe Feyenoord-supportster - er hangt een grote vlag op het balkon van haar appartement - terug naar de vijftig procent. (Dan nu haar bijdrage: 'In de disco was er 's avonds ook een Hollands, FEYENOORDS sfeertje, want 'I will survive' van de Hermes house band werd volop gedraaid!!! Wat wil je nog meer, lalalalala!!!!' Tot zover Désiree)

De spelers konden na alle inspanningen genieten van een dagje tennissen en zwemmen. Op zondag 31 oktober moeten zij weer aan de bak. Na de negende ronde volgt er nog een rustdag.

WK-jeugd: scores na zes ronden (29 oktober)

J18: Joost Berkvens 4½
J12: Daniel Stellwagen 5
J10: Robin Swinkels 5
M14: Bianca Muhren 4
M18: Désiree Hamelink 3
PS. De spelers verzoeken om meningen over Lee Towers naar (lee.towers@dimitri.org) te mailen.

Hans en Daniel

Hans Klip en Daniel Stellwagen bekijken het Frans. Op de achtergrond Oropesa de Mar en de Middellandse zee.

eten

Tijdens de lunch en het diner waren vooral de toetjes populair. Daar wilde men wel een paar keer heen en weer voor lopen.

groepsfoto

De complete groep (vijf spelers, drie ouders en twee begeleiders) op het strand (paar meter lopen vanaf de speelzaal). Wie goed kijkt ziet de benen van de verscholen Hans Klip.

Joost Berkvens

Joost Berkvens aan het begin van zijn partij tegen Levente Vajda.

Desiree Hamelink

Désiree Hamelink aan het begin van haar partij tegen Vera Oliviera. Robin Swinkels Robin Swinkels schrijft de naam van zijn tegenstander op.
Daniel Stellwagen Daniel Stellwagen zet de stukken recht. Bianca Muhren Bianca Muhren wist na enig aandringen te lachen naar de camera.