Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe alcoholcampagne 'Wat doet drank met U?'

Ministerie van VWS

Nieuwe alcoholcampagne Wat doet drank met U?'

Vanaf 1 november 1999 zijn volwassenen de nieuwe doelgroep van de nationale alcoholcampagne DRANK maakt meer kapot dan je lief is. Vanaf 1990 is alle aandacht uitgegaan naar jongeren en daar is dus nu verandering in gekomen. Overigens blijven ook jongeren een belangrijke doelgroep van de campagne.

De campagne die in 1986 in gestart is een onderdeel van het alcoholmatigingsbeleid van VWS. Sinds 1996 wordt de campagne uitgevoerd door het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ). Zowel de nieuw gestarte campagne voor volwassenen als de bestaande campagnes voor jongeren zijn in de eerste plaats gericht op mannen (en dus ook jongens). Het zijn namelijk de mannen van 35-50 jaar en de jongens van 15-25 jaar die het meeste drinken. Ruim een kwart van deze doelgroep drinkt meer dan 21 glazen per week. De nieuwe campagne voor volwassenen heeft als slogan Wat doet drank met U? . Tot eind januari 2000 zijn 6 tv-commercials te zien die als Pb 51spot worden uitgezonden. Er zijn ook radiospots en alle uitingen verwijzen naar de brochure Wat doet drank met U? In deze brochure worden allerlei gevolgen van overmatig alcoholgebruik beschreven.In 2000 zullen de bekende jongerencampagne Ben jij sterker dan drank? en de studentencampagne Ik ben zaten wie ben jij? opnieuw worden uitgevoerd.

De nieuwe campagne voor volwassenen heeft 2 algemene doelen:
-terugdringen van de nadelige gevolgen van overmatig alcoholgebruik

-bevorderen van verantwoord gebruik van alcohol Voor mannen is de norm: niet meer dan 2 à 3 glazen per dag en zeker 2 dagen per week niet drinken
Voor vrouwen is de norm: niet meer dan 1 à 2 glazen per dag en eveneens 2 dagen alcoholvrij In het algemeen geldt: geen alcohol in combinatie met werk, verkeer, studie en zwangerschap.Bij de uitvoering van de landelijke campagne werkt het NIGZ samen met Veilig Verkeer Nederland en met de 16 regionale steunpunten van de campagne.

Voor meer informatie:

-Alcohol Infolijn: 0900 500 2021 (22 cent per minuut) www.alcoholvoorlichting.nl
www.benjijsterkerdandrank.nl
email: AVP@nigz.nl

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie