Grontmij en Woonzorg: senioren huisvesten op groene locaties

Datum nieuwsfeit: 01-11-1999
Grontmij

Datum: 01-11-1999

Grontmij en Woonzorg Nederland onderzoeken mogelijkheden huisvesting senioren op `groene' locaties

Grontmij Vastgoed Ontwikkeling en de landelijke corporatie voor senioren Woonzorg Nederland combineren hun expertise om de mogelijkheden van huisvesting voor senioren op bijzondere, groene locaties te onderzoeken en te realiseren. Grontmij heeft een locatie-concept voor huisvesting van senioren ontwikkeld, in of aan de rand van natuurgebieden. Woonzorg Nederland beschikt als landelijke woningbouwcorporatie voor senioren over een brede ervaring met verschillende woonvormen voor senioren.
Beide organisaties ondertekenen op vrijdag 1 oktober a.s. een intentieverklaring om binnen vijf jaar te komen tot de ontwikkeling van tenminste 1500 woningen voor senioren op `groene locaties'. Uitgangspunt hierbij is dat wonen in aantrekkelijke, groene locaties ook betaalbaar kan zijn voor senioren met een modaal inkomen. Een belangrijke randvoorwaarde is dat er een duurzame relatie tussen natuur - en woonomgeving tot stand komt.

Geschikte locaties
Beide organisatie zien tal van mogelijkheden voor geschikte locaties. Grontmij heeft veel ervaring met `groene' partners. Deze samenwerkingsverbanden zijn er onder meer op gericht ontwikkeling van nederzettingen op een zodanige wijze te realiseren dat zij een duurzame bijdrage kunnen leveren aan de instandhouding en verdere ontwikkeling van natuurgebieden. Met deze `groene partners' zal worden overlegd over mogelijke locaties. Daarnaast is Grontmij betrokken bij het ontwikkelen van plannen voor terreinen van zorginstellingen die op korte termijn hun functie zullen verliezen.

Senioren
Woonzorg Nederland heeft als aanbieder van woonzorgvoorzieningen voor senioren te maken met een doelgroep die qua inkomen en levensttijl in de nabije toekomst steeds heterogener van samenstelling wordt. De organisatie verwacht dat woonvoorzieningen op een groene locatie voor een deel van haar doelgroep een aantrekkelijk perspectief is. De gedachten gaan nu uit naar een range van voorzieningen zoals een kleinschalig, modaal wooncentrum voor natuurliefhebbers tot een grootschaliger bungalowpark met een hoog comfortniveau. Woonzorg Nederland kan voorzien in de bouw en het beheer van geschikte huisvesting alsmede in de organisatie van de zorg- en dienstverlening voor de bewoners van deze complexen.

Over de organisaties
Grontmij Vastgoed Ontwikkeling, een onderdeel van advies- en ingenieursbureau Grontmij nv, beweegt zich op de terreinen van bouwadvies, engineering, beheer en exploitatie en is nauw betrokken bij de (her-)ontwikkeling van woongebieden, stadscentra, parkeervoorzieningen, distributiecentra en bedrijventerreinen. Woonzorg Nederland wil ouderen de beste combinatie van wonen en zorg bieden. In de visie van de organisatie moeten ouderen niet alleen comfortabel wonen, maar dienen ze daarnaast een beroep te kunnen doen op goed georganiseerde dienstverlening. Woonzorg Nederland richt zich dan ook op het aanbieden van een integraal aanbod van woonzorgdiensten die zoveel mogelijk facultatief worden aangeboden en afgestemd zijn op de individuele situatie van ouderen.