NMa accoord met inkoopcombinatie van zorgverzekeraars

Datum nieuwsfeit: 01-11-1999
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

Persbericht 9928

Den Haag, 1 november 1999

NMa staat gezamenlijke inkoop hulpmiddelen door samenwerkingsverband zorgverzekeraars toe

De directeur-generaal van de Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) heeft geconcludeerd dat een ontheffing niet noodzakelijk is voor MultiZorg, een coöperatie voor de gezamenlijke inkoop van hulpmiddelen, aangezien deze samenwerking niet leidt tot merkbare beperking van de concurrentie op de betrokken markten. De NMa staat hiermee de gezamenlijke inkoop van hulpmiddelen voor particulier verzekerden toe door de coöperatie MultiZorg.

Bij MultiZorg zijn onder andere UAP-NieuwRotterdam Zorg N.V. , NVS Zorgverzekeringen N.V. en Nationale Nederlanden Zorgverzekering N.V. aangesloten. MultiZorg koopt voor haar leden hulpmiddelen zoals hoortoestellen, stoma- en diabetesartikelen en incontinentiemateriaal en kraamzorg in.

Het marktaandeel van MultiZorg op de markten voor de inkoop van hulpmiddelen en kraamzorg is zeer gering (minder dan 5%). Als gevolg hiervan houden de leveranciers waar MultiZorg inkoopt voldoende mogelijkheden over. Bovendien zijn de leden van MultiZorg vrij om ook buiten de coöperatie om zorg in te kopen.

Ook heeft de NMa geconcludeerd dat de gezamenlijk inkoop van MultiZorg niet leidt tot merkbare beperking van de concurrentie op de markt voor particuliere zorgverzekeringen.

Noot voor redacties