IBM: kloof tussen kennismanagement praktijk en theorie

Datum nieuwsfeit: 02-11-1999
Kennismanagement in de praktijk: wel wat anders dan in theorie

Amsterdam, 2 november 1999 - Een recent onderzoek van de IBM Consulting Group heeft aangetoond dat 65 procent van de projecten op het gebied van kennismanagement zich op een ander soort kennis richt dan de experts voorschrijven. De consultants van IBM Global Services onderzochten achttien kennismanagementprojecten in grote tot zeer grote bedrijven. Kennismanagement blijkt populair te zijn in de financiële sector. Bijna de helft van de onderzochte projecten speelt zich daar af.

In de literatuur wordt doorgaans het meeste profijt van kennismanagement toegeschreven aan het creëren en verspreiden van impliciete kennis. Uit het onderzoek naar de achttien projecten blijken de betrokken bedrijven weliswaar deze conclusie te delen, maar kiest men uit praktische overwegingen eerder voor expliciete kennis. De oorzaak hiervan kan zijn dat de huidige methodes voor het kwantificeren van de resultaten van kennismanagement tekortschieten.

Verder bevestigt het onderzoek de sterke relatie tussen de omvang en het succes van kennismanagementprojecten en de visie van de bedrijfsleiding en de mate van steun door de top. Organisaties met een heldere strategie voor kennismanagement beschouwen het als verplicht onderdeel van de culturele verandering op de weg naar de ?lerende organisatie?. Een andere conclusie van het onderzoek is het grote belang van het rapporteren over de verwachte en de gerealiseerde voordelen van kennismanagement. Het onderzoek toont ook aan dat kennismanagement een geleidelijke implementatie vraagt voor degenen die met realistische doelstellingen en tijdpaden willen werken. Dat vereist meer inzicht in de ontwikkelingsfasen van kennismanagement, iets waar de opstellers van het rapport een aanzet toe doen.

De onderzoekers, Raymond van Diessen, Boudewijn van Silfhout en Alfons Lansink, zijn werkzaam bij de IBM Consulting Group, onderdeel van IBM Global Services. IBM Global Services heeft meerdere awards, waaronder de GIGA-award, gekregen voor haar eigen kennismanagementsysteem. IBM Global Services is ?s werelds grootste aanbieder op het gebied van IT-dienstverlening. De expertise omvat business- en IT-consultancy, projectmanagement, systeemimplementatie en -ondersteuning en strategische outsourcing. In 1998 behaalde de 136.000 professionals van IBM Global Services, werkzaam in 160 landen, een omzet van 29 miljard dollar.

Een exemplaar van het onderzoeksrapport kunt u aanvragen bij:

IBM Global Services Brodeur Schoep & Van der Toorn Evelien Vredeveld Ingrid Mooij Telefoon 020 - 513 5736 Telefoon 020 - 487 40 45