Marijnissen (SP) haalt 30 miljoen binnen voor de sport

Datum nieuwsfeit: 02-11-1999

Den Haag, 2 november 1999

SP fractievoorzitter Marijnissen is tevreden over de toevoeging van 30 miljoen gulden aan de begroting van VWS als compensatie voor de ecotax voor sportverengingen. Staatssecretaris Vliegenthart van VWS heeft deze structurele verhoging van de begroting bekend gemaakt.

Marijnissen stelde de gebrekkige compensatie voor de sportverengingen aan de kaak bij de algemene financiële beschouwingen en diende hier een motie over in waarover nog niet werd gestemd omdat het kabinet nog met de sector wilde overleggen. Sinds de invoering van de ecotax in 1996 heeft de SP-fractievoorzitter er vaker op gewezen dat non-profitinstellingen onder de milieubelasting lijden. De ecotax wordt voor huishoudens gecompenseerd met een lager tarief van de inkomstenbelasting en voor de bedrijven met zogenaamde "positieve prikkels", subsidies om energiezuinige investeringen te doen. Non-profitinstellingen zoals sportverenigingen dreigden hierdoor buiten de boot te vallen omdat energiezuinige investeringen voor hen niet interessant zijn. Dit probleem is nu opgelost door 30 miljoen structureel toe te voegen aan de VWS begroting. Het geld zal in overleg met de sector worden gebruikt om de sportverenigingen te compenseren.

Inlichtingen:Jan Marijnissen: (070) 318 2801 of 06 51 21 23 39

Ewout Irrgang: (070) 318 38 12 of (020) 670 31 77