De Efteling sluit positief seizoen af

Datum nieuwsfeit: 02-11-1999

PERSBERICHT - 02 NOVEMBER 1999

DE EFTELING SLUIT POSITIEF SEIZOEN AF

De Efteling heeft het laatste jaar van het millennium positief afgesloten. Daar waar er in het natte 1998 2,7 mln bezoeken werden geteld, waren dat er in 1999 (exclusief de winter-openstelling) 2,95 mln.

Het park ontving meer bezoekers uit eigen land en uit België. In de warme juli-maand kwamen er, evenals bij andere attractieparken, minder bezoekers dan verwacht; de consument koos voor het strand of andere minder vermoeiende activiteiten.

Vanaf de opening op 1 april stond alles in het teken van het themajaar `Schatkamer van de Sprookjes'. Drie nieuwe sprookjes kregen een plaatsje in het Sprookjesbos. Ook werden talloze activiteiten georganiseerd. Soms konden bezoekers deelnemen aan ludieke acties (Heksendag, Kabouterdag, enz), de andere keer werd dieper ingegaan op het thema (Efteling Anton Pieck-prijs onder alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen, Sprookjes Congres, tentoonstelling Wereldsprookjes, enz). Ook werd in 1999 met het Groenplan Sprookjesbos een begin gemaakt met het `oppoetsen van de parel'. De komende jaren zullen zo verschillende onderdelen van het park een opknapbeurt krijgen.

Twee andere momenten zullen ook in de Efteling-boeken opgetekend worden. Op 20 juli ontving de Efteling de 70 mlnste bezoeker sinds de opening in 1952. Eind oktober kreeg het park het bericht dat de Efteling Sprookjesshow aangewezen is als beste entertainment-productie van alle attractieparken ter wereld. De IAAPA Big-E-Award is voor het management een bevestiging dat de beslissing om meer en beter entertainment in te zetten, goed is geweest.

De vele activiteiten, meer entertainment, stijging van het aantal bedrijfsfeesten en een gerichte marketingcommunicatie droegen bij aan het hoge aantal bezoeken. Ook de omzet laat een positief beeld zien, een stijging van 10% ten opzichte van 1998. De andere bedrijfsactiviteiten, golfbaan en hotel, scoren in 1999 boven verwachting. Steeds meer golfspelers vinden de weg naar de in 1995 geopende golfbaan. Door de samenwerking met Golden Tulip stijgt de bezetting van het hotel buiten het parkseizoen. Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar vergaderaccommodatie wordt momenteel de parterre-etage van het Golden Tulip Efteling Hotel verbouwd.

Voor het eerst sinds haar 47-jarig bestaan, opent de Efteling in 1999 haar poorten voor het publiek. Gedurende 21 dagen kan het publiek in de maanden december en januari de Winter Efteling bezoeken en maakt het kennis met winterse activiteiten, heel veel winters entertainment en typische wintergerechten.

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties