Bayer biedt nieuwe brochure over heetgiet-elastomeer

Datum nieuwsfeit: 02-11-1999
Bayer AG Benelux

Nieuwe brochure stelt beproefd heetgietelastomeer voor Onverwoestbaar door optimale bouwstenen

LEVERKUSEN - Het polyurethaan-heetgietelastomeer Vulkollan® is de laatste decennia een begrip in de elastomeertechnologie geworden: dit rubber-elastische materiaal biedt een uitgebalanceerd pallet aan eigenschappen, die met geen ander polymeer kan worden bereikt.

De producent van de Vulkollan-grondstoffen, Bayer AG (Leverkusen/D), presenteert dit product, zijn eigenschappen en toepassingsgebieden gedetailleerd in een nieuwe brochure.

Bij toepassing in steunkussens en veeronderdelen van auto's worden hogen eisen aan dit elastomeer gesteld: het dient bestand te zijn tegen hoge dynamische belastingen, zonder aan elasticiteit en vormvastheid in te boeten. Speciale types met een celstructuur combineren vandaag de hoge mechanische vastheid van massieve elastomeren met het volumecompressievermogen van schuimstoffen.

Belangrijk voor het hoge niveau van de physische en chemische eigenschappen van Vulkollan is het diïsocyanaat Desmodur®15, waardoor een geringe drukvervormingrest, goede uitzettingsbestendigheid en een hoge E-module worden verkregen. Bovendien is Vulkollan uiterst thermostabil: bij 0 en 80° C verschillen de drukvervormingscurves weinig van elkaar. Dat wordt - net als de andere waardevolle eigenschappen van dit gietelastomeer - gewaarborgd door de optimale structuur van de bouwsteen Desmodur®15. Dit laatste staat eveneens een lange levensduur toe, wat dit materiaal toelaat te concurreren met ander elastomeren op gebied van rendabiliteit.

In Vulkollan is 60 jaar Bayer-polyurethaanexpertise verwerkt. Zo worden voor deze werkstof ook vandaag nog nieuwe toepassingsgebieden gevonden, vooral daar, waar bijzonder lang meegaande en hoogbelastbare elastomeren noodzakelijk zijn. "Daarom willen we met onze brochure de stand van onze kennis m.b.t. Vulkollan documenteren en geinteresseerden zo een goed leesbare gids over de vele toepassingsgebieden van dit veelzijdige elastomeer ter beschikking stellen", aldus Peter Plate, Vulkollan-Marketing van de divisie Polyurethanen.

De Vulkollan-brochure met bestelnummer PU 52241 kan in het Duits of Engels gratis worden aangevraagd bij Bayer s.a.-n.v., Louizalaan 143, 1050 Brussel of via het Internet.