Compaq introduceert innovatieve thin client desktopmodellen

Datum nieuwsfeit: 02-11-1999

Compaq introduceert innovatieve thin client desktopmodellen

Op Windows en Linux gebaseerde T1000 en T1500 voor server-based computing concept
Gouda, 2 november 1999 - Binnen de desktop-lijn introduceert Compaq deze week de Compaq Thin Client T1000 en de Compaq Thin Client 1500 desktop. Deze clients passen in het server-based computing model waarbij alle applicaties standaard op de server zijn geïnstalleerd en via de Thin Client kunnen worden geëmuleerd. Hiermee komt Compaq tegemoet aan de toenemende behoefte aan serverconsolidatie, centrale distributie en standaardisatie van softwarepaketten.

De op Windows CE gebaseerde T1000 en de op Linux gebaseerde T1500 zijn eenvoudig te beheren clients, ontwikkeld om op rendabele en goed beheerbare wijze toegang te geven tot servers en netwerkomgevingen. Toepassen van dit server-based computing concept verlaagt de 'total cost of ownership' van IT-afdelingen. De clients kunnen binnen enkele minuten geïnstalleerd worden. Software- en hardwareaanpassingen kunnen in één keer vanaf een centrale server doorgevoerd worden. Aangezien de functie van Thin Clients alleen bestaat uit het weergeven van applicaties en data, dus niet uit het uitvoeren hiervan, bestaat er geen noodzaak om de desktop door middel van een nieuwe processor of vaste schijf op te waarderen.

In het ontwerp van de T1000 en de T1500 zijn geen bewegende delen opgenomen, zelfs geen ventilator. Onderhoudskosten en down-time zijn hierdoor minimaal. Doordat beide apparaten niet beschikken over een vaste schijf en diskette-unit, en slechts beperkt uit te breiden zijn, zijn er minder hardware- en softwareconflicten. Bovendien wordt hierdoor het risico van virussen en diefstal van data beperkt.

De Compaq Thin Client desktop pc's zijn primair bestemd voor bedrijven die gebruik maken van standaard applicaties en voor de uit te voeren werkzaamheden geen directe behoefte hebben aan locale opslagcapaciteit. De een gebruiker relatief eenvoudige terminalhandelingen verricht, zoals baliemedewerkers bij financiële instellingen, luchtvaartmaatschappijen en openbaar vervoer, is de Thin Client een goed alternatief voor een volwaardige desktop pc.

Nieuwe Compaq Deskpro modellen
Voor gebruikers die processorintensieve handelingen verrichten, is een Deskpro EP of een Deskpro EN een beter alternatief. Daarom voert Compaq de laatste processorontwikkelingen door in de Deskpro-productlijn. De nieuwe modellen uit de Deskpro EP Serie en Deskpro EN Serie zijn leverbaar met Intel Pentium III processoren met snelheden tot 700 MHz, de Intel 810e- of BX-chipset en Windows 95, Windows 98 of Windows NT.

Over Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op www.compaq.nl.

*** Illustratiemateriaal is elektronisch te verkrijgen ***

- Einde persbericht -

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V.
Jolanda Peek, tel. 0182-565844, e-mail (Jolanda.Peek@compaq.com) of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV
Judy van Kamperdijk, tel. 023 - 5628208, e-mail: (judyvk@monogram.nl).