Microsoft start tv-campagne over gebruik softwarelicenties

Datum nieuwsfeit: 02-11-1999

Microsoft start informatieve tv-campagne over het gebruik van softwarelicenties

Onbekendheid met licentieprocedures bij MKB het grootst

Schiphol-Rijk/Brussel, 2 november 1999 - Microsoft Benelux start een informatieve tv-campagne met als doel de kennis over een juist gebruik van softwarelicenties te vergroten. De campagne, die woensdag 3 november 1999 met spots via de Nederlandse televisie begint en die vier weken duurt, richt zich op ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Uit onderzoek is gebleken dat 45 procent van de in Nederland verspreide software door illegaal kopiëren is verkregen. Bij het MKB loopt dit percentage op tot circa 70 procent. Het accent van de campagne zal liggen op het informeren van de doelgroep en niet op het wijzen op de kwalijke kanten en de mogelijke consequenties voor de gebruikers.

Onderzoeken, uitgevoerd door onder meer het NIPO, tonen aan dat de meeste gebruikers van illegaal verkregen software wel begrijpen 'fout te zitten', maar niet precies weten hoe licenties werken en wat de procedures zijn voor het verwerven van licenties. Ook de verschillen in voorschriften die er tussen de softwareproducenten bestaan over het gebruik van hun programmatuur en de interpretatie van de licentievoorwaarden dragen aan de verwarring bij.

In de tv-campagne staat het begrip '1 PC = 1 licentie' centraal. Naast het bieden van informatie wil Microsoft de gebruikers de helpende hand bieden bij de te volgen procedures die tot de juiste interpretatie en het gebruik van de softwarelicentie leiden. Zo wordt in de campagne verwezen naar de zogenoemde Online Licensing Circle op de Microsoft-website - circles.msbenelux.com/ - waarbij mensen direct antwoord krijgen op de vragen die zij over het onderwerp intikken. In een later stadium (begin 2000) zal Microsoft een licentie-wizard introduceren die zal aangeven welke licenties voor welke producten nodig zijn.

Zorgvuldig

Aan de campagne is een zorgvuldige testprocedure voorafgegaan. Zo heeft Microsoft aan een aantal MKB-bedrijven verschillende communicatieconcepten voorgelegd. Voor de meest aansprekende campagne is gekozen. De spot begint met afwisselende beelden van bekende computertermen en -symbolen. Een vriendelijk klinkende stem haalt het voorbeeld aan van iemand die vijf jaar geleden zijn eigen bedrijf is begonnen en destijds een PC met bijbehorende software heeft gekocht. Inmiddels heeft de ondernemer tien medewerkers en tien PC's maar nog steeds een licentie voor één gebruiker. De tekst wordt visueel ondersteund door begrippen als Enter (de start) en het vinkje (u kocht een software-licentie).

Microsoft hoopt met de nieuwe aanpak van informeren een mentaliteitsverandering rondom het gebruik van illegale software teweeg te brengen.

Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen een plezieriger en gemakkelijker gebruik van de computer te laten maken, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor informatie (eindgebruikers)

Microsoft Information Center (Nederland), tel. +31 (0)20 5001005 Microsoft Information Center (België), telefoon +32 (0)2 5033113

Voor informatie (redacties)

Microsoft B.V. (Nederland) Michiel Gosens, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 5001274 Microsoft BVBA (België) Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 7043322

© 1999 Microsoft Corporation. All rights reserved. Terms of Use.