TNO-directeur: Verlaag BTW-tarief op `beweegproducten'

Perskamer

Directeur F. Pot TNO Arbeid: Verlaag BTW-tarief op `beweegproducten'

3 november 1999

"Gezien de grote gezondheidskundige betekenis van voldoende bewegen, kun je je afvragen of het wel juist is dat producten die mensen tot meer bewegen kunnen aanzetten in het hoge BTW-tarief vallen. Bewegen is een primaire levensbehoefte. Niet voldoende bewegen verkort de levensduur, vergroot de kans op allerlei ernstige ziekten en is even `slecht' voor de gezondheid als bijvoorbeeld roken." Dit zei directeur Prof. Dr. Frank Pot van TNO Arbeid vandaag in Amsterdam bij het aanbieden van het eerste exemplaar van het Trendrapport Bewegen en Gezondheid 1998-1999 aan de heer R. de Vries, die als directeur Sport van het ministerie van VWS die minister Borst vertegenwoordigde, tijdens het symposium "MKB in beweging!".

BTW-verlaging meenemen in fiscaal convenant NOC*NSF en ministerie van Financiën
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking beweegt onvoldoende. "Ik zou er dan ook voor willen pleiten dat de overheid eens nadenkt of ze ook op dit punt geen signaal moet afgeven en allerlei voorzieningen die mensen in staat stellen meer te bewegen onder het lage BTW-regime moet plaatsen. Je kunt dan denken aan bedrijfsbewegingsprogramma's, sportscholen, maar ook aan fitness-apparatuur. Eigenlijk een situatie zoals we die al kennen bij zwembadtarieven", aldus de heer Pot. Dit idee zou kunnen worden meegenomen in de besprekingen over een fiscaal convenant die momenteel gaande zijn tussen staatssecretaris Vermeend en sportkoepel NOC*NSF. Op die manier wordt, zeker bij de lagere inkomensgroepen, de drempel verlaagd om deel te nemen aan de grote hoeveelheid bewegingsactiviteiten die in onze maatschappij worden aangeboden.
Meer informatie:
TNO Arbeid