Buza organiseert Ronde Tafel-discussie over uitbreiding EU

Datum: 1 november 1999
Nummer: 093/99

RONDE TAFEL-DISCUSSIE OVER UITBREIDING EUROPESE UNIE

Het publieke debat over de uitbreiding van de Europese Unie is op dit ogenblik onvoldoende ontwikkeld. Dat geldt zowel in de kandidaatlanden als ook in Nederland. Staatssecretaris Benschop wil daarom een impuls geven aan het debat over dit thema.

De afgelopen maand is daarom een groot aantal activiteiten georganiseerd, waaronder discussies tussen Nederlandse en Midden-Europese universiteiten en hogescholen en een debatwedstrijd over de uitbreiding van de Unie. Het afsluitende evenement, een Ronde Tafeldiscussie over de uitbreiding, wordt op 3 november georganiseerd in samwenwerking met politiek-cultureel centrum De Balie in Amsterdam.
De deelnemers komen uit Nederland, de Midden- en Oost-Europese landen, de Verenigde Staten en de Russische Federatie en zullen tijdens een openbaar debat discussiëren over die uitbreiding. Het debat is live (beeld en geluid) te volgen op internet.
Om richting te geven aan de discussie heeft Paul Scheffer een aantal dilemma's in de uitbreidingsproces op papier gezet. Die stellingen zijn te vinden op de internetsite
www.verreburen.nl.

Onderwerp van discussie is de toekomst van de Unie, belicht vanuit de kandidaatlanden, leden van de Unie en de Commissie, en vanuit het perspectief van betrokken toeschouwers zoals de VS en Rusland. Daarbij zal uitbreiding en de andere kant ervan
- toetreding - worden benaderd vanuit een viertal invalshoeken: een politieke, cultureel-maatschappelijke, economische en journalistieke benadering.
Vragen als de volgende zullen de revue passeren: Hoe zien de kandidaat-lidstaten hun eigen positie, wat zijn hun verwachtingen en die van de Unie, hoe snel zullen ze volwaardige leden zijn, hoe ontwikkelen mensenrechten en democratie zich in de kandidaat-lidstaten, wat hebben de nieuwe lidstaten de Unie te bieden en wat heeft de Unie de toetreders te bieden enz.?

De discussie staat onder leiding van Andree van Es, directeur van De Balie. Deelnemers zijn:

- Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken Dick Benschop
- Eurocommissaris voor uitbreiding Günter Verheugen
- Staatssecretaris voor Europese Zaken Peter Gottfried (Hongarije)

- Robert Zoellick (Verenigde Staten, bekleedde aantal functies tijdens presidentschappen Reagan en Bush)

- Nadia K. Arbatova (Rusland, hoofd afdeling Europese Studies van Academie voor Wetenschappen)

- Krysztof Csyzewski (Polen, directeur Borderland Foundation)
- Renate Weber (Roemenië, voorzitter mensenrechtencentrum)
- Juhan Särgava (Estland, boer en regeringsadviseur over toetreding tot EU)

- Krassen Stanchev (Bulgarije, directeur instituut voor markteconomie en regeringsadviseur)

- Alexander Rinnooy Kan (Nederland, Raad van Bestuur ING Groep)

- Ben Knapen (Nederland, Raad van Bestuur PCM uitgevers)
- Ji i Pehe (Tsjechië, leider en woordvoerder Impuls '99, een beweging van progressieve intellectuelen)

- Pauls Raudseps (Letland, adjunct-hoofdredacteur van Diena, grootste Letse dagblad)

- Paul Scheffer (Nederland, publicist)

- Wytze Schouten (Nederland, student en winnaar van debatwedstrijd over uitbreiding op internet)

Plaats van handeling: De Balie, Kleine Gartmanplantsoen 10, Amsterdam.
Tijd: van 20.00 tot 22.30 uur.
Ook live te volgen op internet: www.verreburen.nl.

Noot voor redacties