Danka sloot eerste halfjaar van boekjaar 2000 succesvol af

Datum nieuwsfeit: 03-11-1999

Danka sloot eerste halfjaar van het boekjaar 2000 succesvol af

Verkoop met 10 procent gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal

Woerden, 3 november - Danka Business Systems PLC, de Amerikaanse moedermaatschappij van Danka Nederland, heeft het eerste half jaar van het boekjaar 2000 (geëindigd op 30 september 1999) afgesloten met een operationele winst van $75,1 miljoen. Ten opzichte van het eerste halfjaar van het boekjaar 1999, toen een verlies van $ 20,7 miljoen werd geleden betekent dit een aanzienlijke verbetering. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar daalde de omzet over het eerste halfjaar van het boekjaar 2000 met 15 procent tot $620,3 miljoen. Van invloed op deze omzetdaling zijn onder meer de verkoop van de dochteronderneming Omnifax, waarvan de producten nooit op de Europese markt zijn verkocht, en onder druk staande marges in de copier- en printermarkt. Op grond van de laatst genoemde ontwikkeling heeft Danka in het vorige kalenderjaar besloten tot een wereldwijde herstructurering van de organisatie, waarvan de resultaten nu zichtbaar worden.

"We zijn verheugd over de continue operationele verbeteringen van Danka's activiteiten als resultaat van onze wereldwijde herstructurering die tegen het eind van het tweede kwartaal grotendeels zijn afgerond," zegt Larry K. Switzer, Chief Executive Officer. "Zoals voorzien realiseren we aanzienlijke besparingen op de operationele kosten en hebben we veel succes geboekt met onze verkoopafdeling en een sterker productportfolio. Hierdoor hebben we bijvoorbeeld 10 procent meer retail-apparatuur kunnen verkopen in het tweede kwartaal."

Brian L. Merriman, President en Chief Operating Officer van Danka, voegt daaraan toe: "We zijn zeer tevreden over de verbeterde verkoop van onze apparatuur. De allianties met leveranciers die we in boekjaar 1999 hebben gesloten en de introductie van nieuwe digitale, kleuren- en hoogvolume producten hebben positieve gevolgen gehad. Vergeleken met vorig jaar, is de productiviteit van onze verkoopafdeling wereldwijd gezien gestegen met 13 procent."

Rob Baggerman, algemeen directeur Danka Nederland: " Danka Nederland heeft altijd een positieve bijdrage kunnen leveren, en dankzij de herstructurering kan nu ook het hele bedrijf goede resultaten melden, in tegenstelling tot de meeste andere leveranciers op ons terrein. Op dit moment staan de prijzen op onze markt onder druk en moeten de leveranciers iets aan hun kostenstructuur veranderen. Danka heeft echter deze kosten reeds dusdanig weten te verlagen dat het bedrijf marktconform kan opereren."

Het volledige persbericht over de resultaten van Danka Business Systems PLC is beschikbaar op de website: www.danka.com Danka Business Systems PLC is een van de grootste onafhankelijke leveranciers van kantoorautomatiserings-apparatuur en aanverwante producten en diensten ter wereld. De organisatie heeft vestigingen in 30 landen met circa 20.000 werknemers. Danka Nederland B.V. is een volledig zelfstandige dochteronderneming en telt 450 medewerkers. Het Nederlandse hoofdkantoor is sinds december 1998 gevestigd in Woerden. Het Europese hoofdkantoor van Danka Business Systems PLC is gevestigd in Londen, Engeland. Het Amerikaanse hoofdkantoor bevindt zich in St. Petersburg, Florida. Danka is genoteerd aan Nasdaq en de London Stock Exchange.

Voor meer persinformatie:
Danka Nederland B.V., Contactpersoon: Marloes Antheunis, Tel.: 0348 - 405 423,
E-mail: (m.antheunis@danka.nl), World Wide Web: www.danka.nl of Monogram Communication Strategies (MCS) B.V.Contactpersoon: Ginny Eysma, Tel.: 023 - 562 82 08, E-mail: (ginnye@monogram.nl).

NB: de elektronische versie van dit persbericht is te downloaden vanaf de Persberichten Databank op het World Wide Web: www.persberichten.com.