Instrument tegen muisarm (RSI) groot succes

expostbus51

FNV BONDGENOTEN

Instrument tegen muisarm (RSI) groot succes

De beeldschermtachograaf van FNV Bondgenoten - ter preventie van de muisarm (RSI) - is een groot succes. Tot nu toe is al op 60.000 werkplekken een beeldschermtachograaf geïnstalleerd. In juni presenteerde de bond een computerprogramma, dat registreert hoelang en hoe intensief een werknemer op de computer werkt. Als er te lang is gewerkt, wordt dit met beeld- en geluidssignalen duidelijk gemaakt. Zo kunnen werknemers zelf iets doen om RSI-klachten te voorkomen en kunnen de arbeidsomstandigheden binnen het bedrijf bespreekbaar worden gemaakt.

Tot nog toe gebruikten vooral particulieren en bedrijven uit het MKB de tachograaf, maar daar komt nu verandering in. Op donderdag 4 november zal de beeldschermtachograaf namelijk aan het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij worden gepresenteerd. Dit gebeurt tijdens de voorlichtingsdag voor werknemers van het ministerie onder het motto .Gezond werken met de PC'. Het ministerie van LNV met zo'n 7000 medewerkers gaat de RSI met een gestructureerde aanpak te lijf. In die aanpak is naast schriftelijk voorlichting ook gekozen voor het beschikbaar stellen van de beeldschermtachograaf.

FNV Bondgenoten ontwikkelt nu ook een .multi-users'-versie, waarmee vergelijkingen tussen verschillende afdelingen in een bedrijf kunnen worden gemaakt. Zo kunnen knelpunten sneller opgespoord worden. Daarnaast zijn de kinderziektes uit de eerste versie van de beeldschermtachograaf gehaald, zodat er eind november een vernieuwde versie beschikbaar is.

Meer informatie :
Leen van der List, hoofd Infoservice FNV Bondgenoten 030 - 2738640

Jan Warning, hoofd Kwaliteit van de Arbeid
030 - 2738926

Nathalie Koopman, persvoorlichting FNV Bondgenoten 030 - 2738389 of 06 - 51406105

03 nov 99 14:58