Cisco en Laing Homes openen Internet-huis in Europa

Datum nieuwsfeit: 03-11-1999

Cisco en Laing Homes openen het eerste Internet-huis in Europa

Internet-technologie toont positieve invloed op onze manier van leven aan

Amsterdam, 3 november - Cisco Systems opende gisteren het eerste Internet-huis in Europa, een woning waarin de verwarming en de verlichting op afstand in- en uitgeschakeld kunnen worden, waar de bewoners vanuit hun leunstoel kunnen zien wie er aan de deur staat en waar het mogelijk is de baby in de gaten te houden tijdens het tuinieren - alles met behulp van Internet-technologie.
Het Internet-huis is het resultaat van een samenwerking tussen Cisco en Laing Homes en staat in Watford, ten noorden van Londen. De woning biedt een overzicht van de momenteel beschikbare Internet-technologie en laat zien hoe Internet de manier waarop we werken, leven en leren letterlijk verandert.

Op het eerste gezicht is er niets bijzonders te zien aan deze ruim anderhalf miljoen gulden kostende gezinswoning in een Londense voorstad - geen knipperende lichten, futuristisch vormgegeven meubilair of zoemende apparaten. Maar het huis is van boven tot onder voorzien van de meest recente Internet-technologie.
Het 'zenuwcentrum' is onopvallend gehuisvest in de bezemkast, en de enig zichtbare 'technologieën' die nodig zijn om de Internet-applicaties te besturen zijn drie PC's in de studeerkamer en slaapkamers en een eenvoudig te bedienen, draadloze 'webpad'. Een simpele klik op het PC-scherm of een druk op de knop van de webpad en het Internet-huis komt tot leven. Een van de belangrijkste voordelen van het Internet-huis is de mogelijkheid van elders toegang te krijgen. Wie bijvoorbeeld op z'n werk zit en vergeten is de verwarming uit te zetten, kan inloggen op de website van het Internet-huis, klikken op het verwarmingsicoon en de verwarming uitschakelen.

Bill Nuti, President Cisco Systems Europe, Middle East and Africa: "Het Internet-huis is de eerste in Europa in zijn soort. Bezoekers kunnen de voordelen zien van het verbonden zijn met Internet en ze kunnen ervaren hoe de woning gebruik maakt van Internet-technologie. Maar dit is geen huis van de toekomst, het is een huis van nu, dat gewoon gebruikmaakt van de voordelen van Internet-technologie."

Eenvoudig een verzoek ingeven via de webpad of de PC is voldoende voor de bewoners om de bekende huishoudelijke apparatuur te activeren en te gebruiken. Voorbeelden zijn:

· De verwarming regelen of de verlichting in- en uitschakelen, ongeacht de plaats binnen of buiten het huis.

· Op afstand - de badkamer, de slaapkamer, de tuin of andere plek - de stroomvoorzieningen in het huis gebruiken om bijvoorbeeld het koffiezetapparaat in werking te stellen.

· In de studeerkamer vergaderen met behulp van de video-conferencingfaciliteit.

· Zien wie er aan de voordeur staat aan de hand van beelden van een netwerkcamera die de voordeur in de gaten houdt.

· Ontspannen voor een plat tv-scherm kijken naar een spannende film op de dvd-speler, websurfen op de tv met behulp van een draadloos toetsenbord en trackball voor de navigatie.

· Muziekbestanden van cd-kwaliteit downloaden en deze afspelen met een draagbare MP3-speler.

· Vanuit een comfortabele leunstoel kaarten bestellen voor het theater, toegang krijgen tot overheidsinstellingen en gezondheidsdiensten, het banksaldo controleren, of nieuwe kleren kopen.

Het Internet-huis is gebouwd door het Engelse aannemersbedrijf Laing Homes en door Cisco voorzien van Internet-technologie. Het huis is ontworpen om te laten zien dat de huidige technologie nu reeds de mogelijkheden biedt die enkele jaren terug nog toekomstmuziek waren.

De Internet-woning is momenteel opengesteld voor de pers en industrieanalisten. Laing heeft al zijn nog te verkopen huizen op de locatie in Watford voorzien van dezelfde netwerkinfrastructuur en wil deze infrastructuur ook gaan aanbieden in alle nog te bouwen woningen.

"Het zijn voor ons interessante tijden, nu Internet een nog grotere rol gaat spelen in het leven van de mensen," zegt Stuart Wallace, managing director van Laing Homes North Home Counties. "Het mooie aan dit project is dat er aan dit huis zowel van buiten als van binnen niets bijzonders te zien is en er net zo uitziet als alle andere nieuwe huizen die we bouwen. Het project laat zien wat Internet kan doen voor de mensen in hun eigen huis en dat geeft een geheel nieuwe dimensie voor het wonen in een 'Laing Home'."

De andere partners die bij deze onderneming zijn betrokken zijn: Axis, BT, Citizen Connect, Compaq, DVDplus, Fujitsu, First Software, Honeywell, Inference, Intel, Iomart, Lancare, Motion Media, Perception Digital Media, Polaris Telemetry Limited, RM, Somerfield Stores Ltd, Symbol Technologies, Total Sounds, TownPages en Workplace Technologies plc.

Meer informatie over het Internet-huis op:
www.cisco.com/warp/public/3/uk/ihome/

Over Laing Homes
Laing Homes bouwt kwaliteitsappartementen en huizen met een tot vijf slaapkamers. Voor meer informatie: www.laing-homes.co.uk.

Over Cisco Systems
Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 18.700 werknemers en realiseerde in boekjaar 1999 een totale omzet van 12,15 miljard dollar. Nieuws en informatie is beschikbaar op www.cisco.com of www.cisco.nl

Voor meer informatie:
Cisco Systems, Paul Straathof, marketing manager, telefoonnummer: 020 - 342 30 00,
Cisco Systems, Karin van Geelen, public relations, telefoonnummer 020 - 342 34 12,
e-mail (kgeelen@cisco.com),
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Robert de Moll, telefoon: 023 - 562 82 08, e-mail (robertdm@monogram.nl).

Noot voor redacties