CNV sluit akkoord met Cubaanse collega-vakbeweging CUTC

Persbericht Christelijk Nationaal Vakverbond

Aan de sociaal-economische en politieke redacties 3 november 1999

Akkoord met Cubaanse collega's

Het CNV heeft vandaag in Cuba een akkoord gesloten met de, niet door het Castro-regime erkende, vrije vakbeweging CUTC. Zo zal het CNV de CUTC financiële steun geven voor onder meer de aanschaf van computers ter versterking van hun communicatie-uitingen. Ook zal er onderlinge uitwisseling plaatsvinden van ervaring en kennis. Het CNV wil de Cubaanse collega's, zo mogelijk in Nederland, vakbondstrainingen geven. Tevens wil het CNV op internationaal niveau in WVA-verband (Wereldverbond van de Arbeid) er bij regeringen op aandringen de vakbeweging op te nemen in internationale handelsmissies. Het was nu voor het eerst in Nederland dat een Nederlandse vakbondsman meeging met een politieke handelsdelegatie.

voorzitter Terpstra is een dag langer dan de overige leden van de Nederlandse handelsmissie in Cuba gebleven om deze afspraken met de CUTC te kunnen maken.
CNV-voorzitter Doekle Terpstra vanuit Cuba: "De vakbeweging speelt een belangrijke rol in politieke handelsmissies naar controversiele landen waar mensenrechten geschonden worden. Dat blijkt ook uit onze deelname aan de handelsmissie naar Cuba. Juist nu was het belangrijk dat het CNV het aspect van de werknemersrechten naar voren kon brengen. We konden dat indringend doen door onze contacten met de CUTC."

Door mee te gaan met deze handelsmissie kon het CNV als officieel lid van de delegatie de belangen van de werknemers op Cuba op alle niveaus aan de orde stellen: bij de regering, bij de door de staat erkende vakbeweging en bij de kerk. Het CNV heeft consequent gepleit voor naleving van de zogeheten ILO-conventies, zoals vrijheid en erkenning van vakbeweging. Tevens heeft het CNV gepleit voor het rechtstreeks betalen aan werknemers door buitenlandse bedrijven en voor vrije toegang voor iedereen naar een werkplek bij buitenlandse bedrijven.

CNV-delegatie is erg onder de indruk van de moed en het doorzettingsvermogen van de collega's van de vrije vakbeweging in Cuba. Ondanks voortdurende druk en pesterijen van het regime komen deze vakbondscollega's op voor fundamentele mensenrechten als het recht op een vrije vakvereniging. Het CNV zal zijn collega's blijvend steun aanbieden.

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Meer informatie:
Woordvoerder Willem Hooglugt: 06 53837659.
Ook als u geïnteresseerd bent in een interview met Doekle Terpstra, kunt u contact opnemen met Willem Hooglugt. Doekle Terpstra arriveert 4 november rond 19.00 uur op schiphol.