Congres: 'Leefbaar stad en land'

Datum nieuwsfeit: 04-11-1999

ACTUALITEITEN

9 augustus 1999
Congres ‘Leefbaar stad en land’ geeft praktische invulling aan beleid

Praktische handvatten aanreiken voor de invulling van beleid rond leefbaarheid, milieu, duurzaamheid en ecologie. Dat is het doel van het congres ‘Leefbaar stad en land’ op 4 november 1999 in Amersfoort. Daarnaast zullen inleiders uiteen zetten waarom een integraal projectmatige aanpak nodig is om leefbaarheid, milieu en duurzaamheid in te passen . Het congres is voor iedereen die betrokken is bij ruimtelijke ordening en inrichting van ons land zoals ambtenaren van gemeentelijke en provinciale overheden, rijksambtenaren, stedenbouwkundigen, projectontwikkelaars, medewerkers van woningcorporaties, ingenieurs- en architectenbureaus, waterschappen en overige instellingen. De organisatie van het congres is gelieerd aan het LNV-project ‘Stimulering Ecologisch Groen’.

Wonen, werken en recreëren in een leefbare omgeving: voor de departementen VROM, EZ, VWS en LNV zijn dit de primaire uitgangspunten voor huidig en toekomstig beleid. De aanzet hiervoor is al gegeven in de vorm van de nota’s ‘Visie Stadslandschappen’ en de ‘Vijfde nota Ruimtelijke Ordening’ terwijl de nota’s ‘Vitaal platteland’ en ‘Wonen in de 21e eeuw’ op komst zijn. Al deze nota’s geven het overheidsbeleid op hoofdlijnen weer.
Bij de realisatie van een leefbaar stad en land is de overheid echter afhankelijk van uitvoerende instanties zoals provincies en gemeenten, particuliere organisaties en het bedrijfsleven. Die moeten het vaak abstract geformuleerde beleid omzetten in concrete plannen en de uitvoering ervan in goede banen leiden.
Dat vraagt om een goede interactie tussen beleidsmakers en uitvoerders. Voorwaarde is dat alle betrokkenen voldoende kennis en inzicht hebben over al deze onderwerpen. In de praktijk blijkt echter dat de kennis en ervaring, het deskundig advies, aansprekende voorbeeldprojecten en materiële en immateriële middelen onvoldoende beschikbaar zijn. Een integrale projectmatige aanpak is dus een absolute voorwaarde om de beoogde doelstellingen te bereiken.

Het congres ‘Leefbaar Stad en land’ richt zich op de praktische invulling van geformuleerd beleid. Inleiders van naam op dit gebied geven handreikingen en praktische voorbeelden over hoe de beleidsuitvoerende instanties effectief en gezamenlijk beleidsdoelstellingen kunnen concretiseren. Inhoudelijk, maar vooral ook op een effectieve, efficiënte en kostenbesparende, manier.
Onderwerpen als integraal planmatig werken, groen in en om de stad, ecologie en de eerste resultaten van het proefproject ‘Stimulering Ecologisch Groen’ komen uitgebreid aan de orde. Gastheer deze dag is Koos Postema.

Congres Leefbaar Stad en Land

Datum 4 november 1999, 10.00-17.30 uur

Lokatie Congrescentrum De Flint, Amersfoort

Kosten ƒ 395,- per persoon (excl. BTW)