P&O Stena Line zet superveerboot in op Calais-Dover traject

Met bijna 29.000 ton grootste veerboot tussen Calais en Dover

Ultramoderne P&OSL Aquitaine bepaalt
kwaliteitsstandaard voor kanaalferries

Een enorme, ultramoderne superveerboot is sinds 1 november in de vaart tussen Dover en Calais ter versterking van de P&O Stena Line-vloot. Het gaat om de P&OSL Aquitaine, die de nieuwe standaard zet op het gebied van schaalgrootte, luxe en kwaliteit op de drukste veerroute ter wereld.

De P&OSL Aquitaine meet 28.838 ton en is de grootste Kanaalveerboot die ooit heen en weer voer over het Nauw van Calais. Het schip heeft een capaciteit van maximaal 2.000 passagiers en 600 auto's, of een combinatie van auto's, caravans, bussen en vrachtwagens.

De komst van de P&OSL Aquitaine op de route Dover-Calais zal de positie van P&O Stena Line verder versterken als de belangrijkste oppervlaktevervoerder tussen het Europese vasteland en Groot-Brittanië. In 2000 heeft het bedrijf op de route Dover-Calais in totaal zeven superveerboten in de vaart van ieder meer dan tweeduizend ton. Daarnaast zet het bedrijf drie grote vrachtschepen in die alleen tussen Dover en Zeebrugge zullen varen.

Luxe faciliteiten

De P&OSL Aquitaine is in 1991 gebouwd voor de voormalige Belgische veerboot-exploitant RMT - een staatsbedrijf - als Prins Filip. Het schip werd eerder dit jaar door P&O Stena Line aangeschaft om over een langere termijn te kunnen varen als charterschip. Vanaf januari 1999 deed het schip dienst als vrachtschip op het Zeebrugge-traject. Inmiddels heeft een uitgebreide interne verbouwing plaatsgehad en biedt het schip luxe faciliteiten voor passagiers, vergelijkbaar met die van alle andere schepen van de P&O Stena Line vloot.

Zo beschikt de P&OSL Aquitaine over onder meer een Langan's Brasserie, Silverstones Sport Bar, Horizon familie lounge, International Food Court, een Club Lounge met panoramisch uitzicht en een buitenveranda, Coca-Cola Mega Drome videospelletjesgebied, uitgebreide winkelfaciliteiten en talloze lounges.

Grootste schepen

De managing director van P&O Stena Line, Russ Peters, stelt: "Met deze ontwikkeling hebben we de grootste schepen en de meest consistente productstijl op de populairste route naar Frankrijk. P&OSL Aquitaine zal passagiers die het Kanaal willen oversteken nog meer reden geven onze dienst te verkiezen boven die van één van onze concurrenten."

De P&OSL Aquitaine vervangt het kleinste schip van de maatschappij, de P&OSL Picardy (13.600 ton), dat uit de vaart wordt genomen om in december een groot onderhoudsbeurt te krijgen. Bemanningsleden van de P&OSL Picardy worden overgeplaatst naar andere schepen binnen de P&OSL-vloot.

P&O Stena Line

In 1999 exploiteerde P&O Stena Line elf veerboten: zeven combischepen en een vrachtschip op de Dover-Calais route en drie vrachtschepen op de Dover-Zeebrugge route. Met de introductie van de P&OSL Aquitaine worden dit zeven combischepen op de Dover-Calais route en drie vrachtschepen op de Dover-Zeebrugge route.

De P&OSL Aquitaine wordt door P&O Stena Line gecharterd van Stena Ro-Ro.

De Dover-Calais vloot bestaat in het jaar 2000 uit de volgende schepen met een totaal aanbod van 35 afvaarten per dag in beide richtingen:

P&OSL Aquitaine (28.838 ton)
P&OSL Provence (28.559 ton)
P&OSL Burgundy (28.138 ton)
P&OSL Dover (26.433 ton)
P&OSL Calais (26.433 ton)
P&OSL Canterbury (25.122 ton)
P&OSL Kent (20.446 ton)

P&O Stena Line vaart 35 keer per dag heen en weer tussen Calais en Dover. In de spitsuren is er elke dertig minuten een afvaart. In de eerste helft van 1999 vervoerde P&O Stena Line bijna zes miljoen mensen tussen Frankrijk en Engeland.

Voor meer informatie (

Noot voor redacties